Ve skutečnosti je v něm obsažen modelový rok, který určuje jen provedení vozidla pro určené prodejní období, a to pouze u některých výrobců. Tento rok prakticky nevypovídá nic o skutečném datu výroby, které je potřeba si nechat vždy prověřit.

Podobných mýtů a omylů ohledně ojetých vozidel a jejich nákupu panuje mezi motoristy celá řada.

„Vozidla konkrétního modelového roku se vyrábějí obvykle od poloviny předchozího roku a minimálně ještě následující kalendářní rok, než přijde na trh nové modelové provedení. Tedy již nyní se vyrábějí vozy s modelovým rokem 2017 a budou se vyrábět zhruba do poloviny roku 2017,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Je důležité vědět, že kód modelového roku ve VIN má pouze cca 65 % vozidel a u mnoha výrobců jej ve VIN nenajdete. Například u výrobců, jako je Mercedes, BMW, Renault, Dacia, Fiat ad., modelový rok ve VIN není.

K VIN se váží následující časové údaje, které jsou mnohdy mylně prezentovány a vzájemně zaměňovány:

  • Datum výroby vozidla – jedná se o datum, kdy bylo vozidlo skutečně vyrobeno, tedy kdy sjelo z výrobní linky.
  • Modelový rok – zhruba u dvou třetin vozidel se nachází ve VIN, ale pozor, to neznamená, že v tomto roce bylo vozidlo skutečně vyrobeno.
  • Datum uvedení do provozu (v technickém průkazu je uvedeno jako datum první registrace) – jedná se o datum, kdy vozidlo bylo poprvé zaregistrováno.

„V praxi se setkáváme i se situacemi, kde skutečné datum výroby vozidla je například
10. 6. 2013, modelový rok je 2014 a datum uvedení do provozu je 23. 1. 2015. Přičemž první dva údaje často nejsou při prodeji raději uváděny, protože auto by vypadalo starší. Právě z tohoto důvodu je dobré nechat si prověřit skutečné datum výroby vozidla, protože to je rozhodující pro určení stáří vozidla,“
dodává Martin Pajer.

Dalším častým mýtem je domněnka, že záznamy o najetých kilometrech se vyčtou z různých dalších jednotek ve vozidle. Toto však platí jen v případě, že auto je stočené amatérsky a podvodník stočí jen jednu řídicí jednotku, která je napojena na ukazatel ujeté vzdálenosti na palubní desce. Podvodník-profesionál zfalšuje záznamy ve všech jednotkách, které případně kilometry zaznamenávají, a skutečný kilometrový nájezd nelze pak v samotném autě nikde vystopovat. Jediným řešením je zjistit si historii vozidla, tedy jak se vyvíjel stav tachometru v čase a tím odhalíte jeho případné stočení.

V posledních letech roste zájem českých motoristů o dovážené ojetiny, především ty z Německa. Jedním z důvodů je domněnka, že vozy z Německa jsou kvalitnější a nejsou stočené. Přitom skutečnost je taková, že podle německého automobilového klubu ADAC

je v Německu je stočena zhruba 1/3 vozidel a především se stáčejí vozy, které se z Německa vyvážejí. Navíc auta původem z jiných evropských zemí se často před dovozem do ČR krátce zaregistrují v SRN, kde dostanou německý technický průkaz a registrační značky a v ČR jsou pak zaregistrována jako dovoz ze SRN.

 

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na cz.cebia.com, řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. 

Od roku 2009 je společnost Cebia držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2008.