Podezřelý VW California po totální havárii v Německu
Další ojetina z Německa dokazuje, že při koupi auta ze zahraničí je třeba dávat velký pozor.
Možná jste již slyšeli, že Volkswagen Transporter (a především jeho varianty Multivan a California) jsou velmi oblíbeným terčem zlodějů aut. Dle statistik Ministerstva vnitra ČR je značka Volkswagen mezi zloději druhá nejoblíbenější hned po domácí Škodě. Určitě je dobré svůj VW řádné zabezpečit - třeba velmi účinným pískováním skel. Pozor byste ale měli dát již při koupi ojetého VW.
VW California za všechny peníze
Modrý Volkswagen California z roku 2011 pocházející z Německa si na našem webu prověřil zákazník a byl velmi překvapen, co o tomto pěkně vypadajícím kousku zjistil. Už záznamy tachometru vypadají podezřele - vůz za sedm let (2013 až 2020) najel méně než 500 km.
O to větší překvapení čekalo zájemce o vůz v sekci Kontrola poškození, kde našel informaci o ekonomické totální havárii z Německa. Auto bylo zdemolované vpředu, na celé pravé straně a především vzadu. Celková škoda se vyšplhala na 65 025 Euro (cca 1,6 milionu Kč).
Po sedmi letech "jako nové"
Po nehodě v Německu se po autě slehla zem. Objevilo se až v květnu 2020 v České republice se stejným stavem tachometru jako v roce 2013 a samozřejmě opravené. Nabídková cena v české inzerci? Tučných 649 000 Kč.
Co se s vozem stalo?
Vůz se po opravě na první pohled liší světlejším odstínem karoserie, což potvrzuje i kód barvy uvedený v seznamu výbavy od výrobce, který je také součástí výsledku prověření. Odlišné jsou také sedačky - v původním voze byly látkové, v inzerovaném kožené. Velkým otázníkem je ale stav tachometru, který se za 7 let prakticky nezměnil. Co to značí?
1. možnost: Vůz byl opraven
Vůz mohl být po nehodě vykoupen a opraven. Při opravě musel být vzhledem k rozsahu poškození přelakován - klidně jiným odstínem. V tom případě ale s největší pravděpodobností nebyl opraven podle servisních postupů výrobce a za použití originálních náhradních dílů. Jednoduše by se to kupci nevyplatilo vzhledem k výši škody. Vůz pak mohl být v zahraničí provozován dál a před dovozem do ČR mu byl stočen tachometr.
2. možnost: Stejný VIN kód, jiné auto
Druhá možnost je oblíbenou praktikou podvodníků. Princip je jednoduchý: z havarovaného auta se odstraní identifikátory (VIN kód a další) a ponechají se jeho doklady. Obojí je pak použito k legalizaci odcizeného vozidla stejné nebo podobné specifikace. Jednoduše se mu převaří identifikátory a vůz je přihlášen na dokladech "dárcovského" vozu. To by vysvětlovalo neměnné kilometry po dobu 7 let - identifikátory a doklady chvíly čekaly na vhodného příjemce. Tento podvod lze jednoznačně prokázat pouze fyzickou kontrolou identifikátorů VINTEST.
3. možnost: Stejný VIN kód, dvě auta
Poslední vysvětlení je další obvyklý podvod na poli ojetých aut. Postup je opět jednoduchý: koupí se dvě havarovaná auta (např. jedno bourané vpředu a druhé vzadu), nepoškozené části se odříznou a svaří v jeden funkční automobil. Funkční ale neznamená bezpečný - při nehodě takového svařence může karoserie ve svárech popraskat a tím fatálně zdemolovat prostor pro posádku. Svařené vozidlo dokáže taktéž odhalit fyzická kontrola identifikátorů VINTEST.
Podobným autům se raději vyhněte
Popsaný vůz jsme bohužel neměli šanci fyzicky prohlédnout, a tak nedokážeme říci, co přesně se s vozem dělo. Určitě bychom však jeho nákup bez důkladné fyzické prověrky technického stavu a identifikátorů nedoporučili. Ojetá vozidla ze zahraničí před nákupem vždy prověřte! Minimálně jejich historii na Cebia.com, ideálně i technický stav v kvalitním autoservisu.