4x4 aneb Jak funguje pohon všech kol
Čtyřkolky jsou stále oblíbenější, nálepka 4x4 na víku kufru však neznamená vždy to samé.
Češi mají vozy s pohonem 4x4 velmi rádi. V horách je leckdy nutnost, pro řadu řidičů pak čtyřkolka znamená jistotu, že dojedou na chalupu za každého počasí. Není však čtyřkolka jako čtyřkolka.
AWD - Stálý pohon 4x4
Jak název napovídá, stálé čtyřkolky mají poháněná všechna čtyři kola po celou dobu jízdy. Síla motoru je přenášena na kola skrze kardan a trojici diferenciálů - jedním mezi nápravami a jedním na každé z náprav.
Stálý pohon 4x4 proslavily vozy Audi (Quattro), Subaru nebo původní Land Rover Defender. Dodnes jej využívá řada velkých SUV od Mercedesu, Range Rovery nebo Toyota Land Cruiser.
Tři diferenciály zajišťují rovnoměrné rozložení sil na obě nápravy v poměru 50:50, při prokluzu jednoho z kol však mají za následek ztrátu točivého momentu na zbývajících kolech a auto se může jednoduše zaseknout s jedním protáčejícím se kolem.
Pro jízdu v terénu je tak tento systém vybaven uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, která ztrátu točivého momentu eliminuje. Uzávěrka může být ovládána manuálně a nebo elektronicky. Alternativou je pak mezinápravový diferenciál doplněný o spojku - buď viskózní nebo elektronicky ovládanou.
U nejnovějších aut se pak lze setkat se systémem zcela bez uzávěrky nebo mezinápravové spojky. Prokluz kol je detekován elektronickým systémem, který prokluzující kola přibrzdí a tím zabrání ztráty točivého momentu ostatních kol. Tento systém nalezneme např. v nových Mercedesech.
✔️ Nejrobustnější a nejspolehlivější pohon všech kol
❌ Stálý pohon 4x4 zvyšuje spotřebu paliva
4WD - Přiřaditelný pohon 4x4
U tohoto typu pohonu zcela chybí mezinápravový diferenciál. Na pevném povrchu je poháněna pouze jedna náprava (zpravidla zadní) a v terénu lze připojit i pohon přední nápravy. V té chvíli jsou nápravy pevně spojeny. Výhodou je eliminace ztráty točivého momentu při prokluzu kol, se zapnutou čtyřkolkou však nelze jezdit po asfaltu - brzy byste skončili v příkopu.
S tímto pohonem se setkáte u skutečných off-roadů s žebřinovým rámem jako Suzuki Jimny, Toyota Hilux a dalšími pick-upy.
✔️ Robustní a jednoduché řešení - vhodné do těžkého terénu
❌ V režimu 4x4 nelze jezdit po silnici
Viskózní spojka
Čtyřkolky začaly být v devadesátých letech poptávané i v běžných silničních autech, pro něž se však dva výše popsané systémy ukázaly jako zbytečně robustní a prostorově náročné.
Výrobci tak přišli na trh s novým řešením. Diferenciály na nápravách zůstaly, ten středový však nahradila viskózní spojka. V té je soustava lamel v olejové lázni. Když dojde k prokluzu kol na jedné z náprav, rozdíl otáček změní viskozitu oleje a tím dojde k sepnutí spojky.
Auta s viskózní spojkou tak po většinu času pohání jen jedna náprava, až při jejím prokluzu spojka připojí nápravu druhou. Činnost systému však nelze z jeho podstaty nijak regulovat, a tak jej dnes nalezneme jen v nejlevnějších vozech 4x4 - Fiat Panda, Suzuki Ignis a Suzuki Swift.
✔️ Velmi jednoduchý a spolehlivý systém bez elektroniky
❌ Režim 4x4 nelze nijak ovládat, při nadměrném namáhání hrozí přehřátí spojky
Aktivně ovládaná spojka
Nevýhodu viskózní spojky v podobě nemožnosti jejího ovládání vyřešily automobilky jejím nahrazením aktivně ovládanou spojkou. V té připojení druhé nápravy nezajišťuje olej, ale hydraulický systém (Haldex), nebo rozšířenější elektromagnetický systém - nalezneme jej u vozů BMW xDrive nebo řady asijských SUV - třeba v nejnovějším Suzuki Vitara.
Hydraulickou i elektromagnetickou spojku vždy aktivně ovládá elektronika vozu. Pomocí řady čidel neustále vyhodnocuje otáčení kol a v případě prokluzu okamžitě sama připojí druhou nápravu. Elektronika navíc může přibržďováním jednotlivých kol docílit stejného efektu jako mají uzavíratelné diferenciály. Pokud je systém vyspělý, dokáže vůz dostat ze situací, kdy se prokluzují tři ze čtyř kol.
Mnoho aut s tímto systémem nabízí ovládat čtyřkolku řidičem, ten si může navolit rozdílné jízdní režimy, případně zapnout "stálý" pohon 4x4 v režimu Lock.
I v režimu Lock však systém nemá stejné vlastnosti jako stálá čtyřkolka. Elektronika pohon stále hlídá a při vyšších rychlostech a nebo hrozícím přehřátí systému spojku odpojí. Proto se tento systém hodí do SUV, ale pro skutečný off-road vhodný není.
✔️ Šetří palivo, možnost ovládat zapnutí 4x4, nehrozí přehřátí spojky
❌ Není vhodné pro dlouhodobé užívání v těžkém terénu
Systém Twinster
Méně rozšířeným automatickým systémem je Twinster. Využívá hned tři elektronicky ovládané spojky nahrazující mezinápravový i zadní diferenciál. Systém dokáže nejen napevno spojit nápravy, ale také zadní kola (díky tomu vznikl populární Drift režim Fordu Focus RS 2015).
Systém umožňuje jízdu s poháněnou jednou nápravou a v případě potřeby sepnout 4x4 a rozdělovat sílu mezi zadní kola. Elektronika tak nemusí prokluz kol řešit jejich přibržďováním, ale pouze sepínáním spojek.
Twinster je však velmi citlivý na perfektně naladěný software a při náhlé potřebě 4x4 může mít jisté prodlevy. Proto zatím není příliš rozšířený - využívá jej zmiňovaný Ford Focus RS, Range Rover Evoque a nebo 2. generace Opelu Insignia.
✔️ Možnost libovolně rozdělovat hnací sílu mezi zadními koly
❌ Vysoké nároky na elektroniku, prodleva při spínání 4x4
Elektrický pohon 4x4
Elektrický pohon všech kol nalezneme nejen u elektromobilů, ale také hybridů, u kterých má systém šetřit váhu a prostor. Princip je jednoduchý: nápravy nejsou nijak mechanicky spojené a každá z nich má vlastní pohon. U hybridů je přední nápravy poháněna spalovacím motorem a zadní elektromotorem.
Elektronika pak automaticky spíná elektromotor vždy, když je potřeba, a tím aktivuje pohon 4x4. Toto řešení nalezneme u Lexusů, Toyot i hybridních Peugeotů. Velmi důležitý je však výkon elektromotoru - pokud je malý, pohon si neporadí s náročnějšími situacemi a do těžkého terénu je zcela nevhodný.
Také kapacita baterie hraje velkou roli. Pokud vám v ní dojde šťáva, jste zcela bez pohonu jedné nápravy a nebo má elektromotor jen minimální výkon, který se mu snaží dodat spalovací jednotka výrobou elektřiny alternátorem resp. generátorem.
U čistých elektromobilů s velkou kapacitou baterií však může pohon svými vlastnostmi překonat všechna ostatní řešení. Elektronika může rozdělovat energii na jednotlivá kola zcela libovolně a maximální točivý moment je k dispozici od nulových otáček motorů.
✔️ U čistých elektromobilů může předčit všechny ostatní pohony 4x4
❌ Pohon je náchylný na dostatečný výkon elektromotoru a kapacitu baterie
Ojeté auto si vždy prověřte
Pokud vybíráte ojeté auto s pohonem 4x4, nezapomeňte si důkladně prověřit jeho historii. Lze to udělat rychle a jednoduše online na webu Cebia.com.
V rámci prověření můžete zjistit:
- Historii najetých kilometrů
- Kontrola poškození vozu včetně fotek
- Servisní historii
- Historické fotky vozu
- Kontrola odcizení vozu
- a mnoho dalšího
Slovenská verze článku: Pohon 4x4 - Ako funguje pohon všetkých kolies
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.