Abychom dokázali přinést odpovědi na tyto otázky, provedli jsme rozsáhlou analýzu ojetých vozů Škoda Octavia, které se v letošních prvních třech kvartálech prodávaly na českém trhu. Kompletní analýzu najdete v příloze, níže pak naleznete v bodech výběr nejdůležitějších zjištění včetně toho, jak vypadala průměrná Škoda Octavia s českým a zahraničním původem.

Analýza například ukázala, že tuzemské Octavie byly v průměru o 70 tisíc Kč dražší než Octavie ze zahraničí. Důvodem vyšší ceny však bylo jejich nižší stáří – v průměru byly o tři roky mladší a měly najeto o více než 40 tisíc kilometrů méně než dovezené. Průměrná doba prodeje činila 90 dní, což znamená, že se Octavie prodávaly oproti trhu o 8 dní rychleji. Mladé a zánovní Octavie byly zastoupené především tuzemskými vozy, nabídku Octavií starších 10 let naopak tvořily více vozy dovezené.

Z analýzy mimo jiné vyplynulo, že kdo si chce pořídit mladý vůz Škoda Octavia, měl by se po něm poohlédnout co nejdříve, a to zejména, pokud preferuje benzínový motor. Mladých Octavií je na trhu nedostatek, za což mohou nejen jejich vývozy do zahraničí, ale také velký zájem ze strany českých zákazníků, který se projevil zejména v letních měsících. Nelze přitom očekávat, že se jejich nabídka v příštím roce zvýší. Propad v počtu nově vyrobených kusů naopak povede k jejímu dalšímu snížení. Aktuálně je na trhu zejména nedostatek benzínových Octavií vyrobených v letech 2018 a 2017. Například v nabídce největšího prodejce ojetých vozů Škoda, v certifikovaném programu ŠKODA PLUS, tvoří 75 % nabídky Octavií s benzínovým motorem vozy z letošního a loňského roku.

Ve třetím letošním kvartálu, kdy došlo k opětovnému oživení poptávky po ojetých autech, se zájem soustředil především na zánovní a mladé Octavie třetí generace. Během prvního roku dochází u vozidel k značnému poklesu ceny, proto jsou zánovní vozy, které kupujícím nabízejí záruku a výhody prakticky jako nové vozy, tolik žádané. Ve ŠKODA PLUS registrují letos největší zájem o vozy Octavia kombi Style s motorem 2.0 TDI 110 kW s manuální převodovkou a tažným zařízením, zařazená do kategorie Roční vozy, tedy do 18 měsíců od uvedení do provozu a s nájezdem do 30 tisíc kilometrů. „V letošním roce se vyššímu zájmu těšily modely Octavia III, což je obvyklé při spuštění nové generace jednoho z modelů ŠKODA,“ doplnil Pavel Kašpar zodpovědný za program ŠKODA PLUS. „Octavie třetí generace patří dlouhodobě mezi nejprodávanější vozy, a také proto u nás představuje třetinu nabídky všech vozů. Jen zhruba 150 z nich je starších pěti let, naopak téměř polovina z nich spadá do kategorie Ročních vozů," doplnil Pavel Kašpar za program ŠKODA PLUS, ve kterém je aktuálně v nabídce přes 2300 vozů Octavia.

A co jsme například pomocí analýzy odhalili?

OPROTI TRHU SE OJETÉ VOZY OCTAVIA PRODÁVALY ČASTĚJI S TUZEMSKÝM PŮVODEM.

NEJČASTĚJI SE OJETÉ VOZY OCTAVIA DOVÁŽELY Z NĚMECKA.

OJETÉ OCTAVIE SE OPROTI TRHU PRODÁVALY V PRŮMĚRU O 1 ROK MLADŠÍ.

OJETÉ TUZEMSKÉ OCTAVIE SE PRODÁVALY V PRŮMĚRU O 3 ROKY MLADŠÍ NEŽ OJETÉ DOVEZENÉ.

PODÍL TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ DO PĚTI LET STÁŘÍ BYL 48 %, JEJICH PODÍL BYL TÉMĚŘ TROJNÁSOBNĚ VYŠŠÍ NEŽ V PŘÍPADĚ DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ (17 %).

PODÍL DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ STARŠÍCH 10 LET BYL 50 %, JEJICH PODÍL BYL TÉMĚŘ 2,5NÁSOBNĚ VYŠŠÍ NEŽ V PŘÍPADĚ TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ (22 %).

PODÍL OJETÝCH OCTAVIÍ NA NAFTU VÝRAZNĚ PŘEVYŠOVAL PRŮMĚR TRHU.

MLADÉ OCTAVIE NA BENZÍN BYLY ZASTOUPENÉ PŘEVÁŽNĚ ČESKÝMI VOZY, NA TRHU JICH BYLO NEDOSTATEK.

ČTYŘI Z PĚTI OJETÝCH OCTAVIÍ MĚLY KAROSERII KOMBI.

KAROSERIE KOMBI BYLA ČASTĚJŠÍ U DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ NEŽ U OJETÝCH TUZEMSKÝCH OCTAVIÍ (83 % OPROTI 55 %).

PRŮMĚRNÝ NÁJEZD U OJETÝCH OCTAVIÍ BYL 153 600 KM, O 7 400 KM MÉNĚ NEŽ BYL PRŮMĚR TRHU.

NEJMÉNĚ NAJETO MĚLY TUZEMSKÉ OJETÉ OCTAVIE NA BENZÍN – 111 000 KM.

VÍCE NEŽ TŘETINA TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ MĚLA NAJETO DO 100 000 KM, U ZAHRANIČNÍCH TO BYLO JEN 8 %.

OJETÉ OCTAVIE SE PRODÁVALY OPROTI TRHU O 8 DNÍ RYCHLEJI, PRŮMĚRNĚ ZA 90 DNÍ.

NEJRYCHLEJI Z TRHU MIZELY ČESKÉ OJETÉ OCTAVIE NA NAFTU, KTERÉ SE V NABÍDCE PRODEJCŮ UDRŽELY PRŮMĚRNĚ 85 DNÍ.

PRŮMĚRNÁ CENA ZA OJETOU OCTAVII ČINILA 221 000 KČ, O 8 000 KČ MÉNĚ NEŽ JE PRŮMĚR TRHU.

PRŮMĚRNOU CENU OJETÝCH OCTAVIÍ SRÁŽELA AUTA Z DOVOZU, Z NICHŽ SE DVĚ TŘETINY PRODÁVALY DO 200 000 KČ.

PRŮMĚRNÁ CENA ZA DOVEZENOU OJETOU OCTAVII ČINILA 176 000 KČ, ZATÍMCO ZA TUZEMSKOU 246 800 KČ.

V přiložené Analýze ojetých vozů Škoda Octavia za 1-3 Q 2020 se dozvíte více informací včetně toho, jaké parametry měla průměrná Škoda Octavia, a jaké ty, které měly uvedený tuzemský či zahraniční původ.

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz