Cebia analyzovala ojeté vozy Škoda Octavia na českém trhu
Škoda Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším ojetým vozem na českém trhu. Nic na tom nezměnily ani měsíce ovlivněné protikoronavirovými opatřeními. Víte, jaký je rozdíl mezi tuzemskými a dovezenými Octaviemi a jak si stojí vozy Octavia v porovnání se zbytkem trhu z hlediska stáří, počtu najetých kilometrů, paliva nebo třeba ceny?
Abychom dokázali přinést odpovědi na tyto otázky, provedli jsme rozsáhlou analýzu ojetých vozů Škoda Octavia, které se v letošních prvních třech kvartálech prodávaly na českém trhu. Kompletní analýzu najdete v příloze, níže pak naleznete v bodech výběr nejdůležitějších zjištění včetně toho, jak vypadala průměrná Škoda Octavia s českým a zahraničním původem.
Analýza například ukázala, že tuzemské Octavie byly v průměru o 70 tisíc Kč dražší než Octavie ze zahraničí. Důvodem vyšší ceny však bylo jejich nižší stáří – v průměru byly o tři roky mladší a měly najeto o více než 40 tisíc kilometrů méně než dovezené. Průměrná doba prodeje činila 90 dní, což znamená, že se Octavie prodávaly oproti trhu o 8 dní rychleji. Mladé a zánovní Octavie byly zastoupené především tuzemskými vozy, nabídku Octavií starších 10 let naopak tvořily více vozy dovezené.
Z analýzy mimo jiné vyplynulo, že kdo si chce pořídit mladý vůz Škoda Octavia, měl by se po něm poohlédnout co nejdříve, a to zejména, pokud preferuje benzínový motor. Mladých Octavií je na trhu nedostatek, za což mohou nejen jejich vývozy do zahraničí, ale také velký zájem ze strany českých zákazníků, který se projevil zejména v letních měsících. Nelze přitom očekávat, že se jejich nabídka v příštím roce zvýší. Propad v počtu nově vyrobených kusů naopak povede k jejímu dalšímu snížení. Aktuálně je na trhu zejména nedostatek benzínových Octavií vyrobených v letech 2018 a 2017. Například v nabídce největšího prodejce ojetých vozů Škoda, v certifikovaném programu ŠKODA PLUS, tvoří 75 % nabídky Octavií s benzínovým motorem vozy z letošního a loňského roku.
Ve třetím letošním kvartálu, kdy došlo k opětovnému oživení poptávky po ojetých autech, se zájem soustředil především na zánovní a mladé Octavie třetí generace. Během prvního roku dochází u vozidel k značnému poklesu ceny, proto jsou zánovní vozy, které kupujícím nabízejí záruku a výhody prakticky jako nové vozy, tolik žádané. Ve ŠKODA PLUS registrují letos největší zájem o vozy Octavia kombi Style s motorem 2.0 TDI 110 kW s manuální převodovkou a tažným zařízením, zařazená do kategorie Roční vozy, tedy do 18 měsíců od uvedení do provozu a s nájezdem do 30 tisíc kilometrů. „V letošním roce se vyššímu zájmu těšily modely Octavia III, což je obvyklé při spuštění nové generace jednoho z modelů ŠKODA,“ doplnil Pavel Kašpar zodpovědný za program ŠKODA PLUS. „Octavie třetí generace patří dlouhodobě mezi nejprodávanější vozy, a také proto u nás představuje třetinu nabídky všech vozů. Jen zhruba 150 z nich je starších pěti let, naopak téměř polovina z nich spadá do kategorie Ročních vozů," doplnil Pavel Kašpar za program ŠKODA PLUS, ve kterém je aktuálně v nabídce přes 2300 vozů Octavia.
A co jsme například pomocí analýzy odhalili?
OPROTI TRHU SE OJETÉ VOZY OCTAVIA PRODÁVALY ČASTĚJI S TUZEMSKÝM PŮVODEM.
NEJČASTĚJI SE OJETÉ VOZY OCTAVIA DOVÁŽELY Z NĚMECKA.
OJETÉ OCTAVIE SE OPROTI TRHU PRODÁVALY V PRŮMĚRU O 1 ROK MLADŠÍ.
OJETÉ TUZEMSKÉ OCTAVIE SE PRODÁVALY V PRŮMĚRU O 3 ROKY MLADŠÍ NEŽ OJETÉ DOVEZENÉ.
PODÍL TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ DO PĚTI LET STÁŘÍ BYL 48 %, JEJICH PODÍL BYL TÉMĚŘ TROJNÁSOBNĚ VYŠŠÍ NEŽ V PŘÍPADĚ DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ (17 %).
PODÍL DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ STARŠÍCH 10 LET BYL 50 %, JEJICH PODÍL BYL TÉMĚŘ 2,5NÁSOBNĚ VYŠŠÍ NEŽ V PŘÍPADĚ TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ (22 %).
PODÍL OJETÝCH OCTAVIÍ NA NAFTU VÝRAZNĚ PŘEVYŠOVAL PRŮMĚR TRHU.
MLADÉ OCTAVIE NA BENZÍN BYLY ZASTOUPENÉ PŘEVÁŽNĚ ČESKÝMI VOZY, NA TRHU JICH BYLO NEDOSTATEK.
ČTYŘI Z PĚTI OJETÝCH OCTAVIÍ MĚLY KAROSERII KOMBI.
KAROSERIE KOMBI BYLA ČASTĚJŠÍ U DOVEZENÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ NEŽ U OJETÝCH TUZEMSKÝCH OCTAVIÍ (83 % OPROTI 55 %).
PRŮMĚRNÝ NÁJEZD U OJETÝCH OCTAVIÍ BYL 153 600 KM, O 7 400 KM MÉNĚ NEŽ BYL PRŮMĚR TRHU.
NEJMÉNĚ NAJETO MĚLY TUZEMSKÉ OJETÉ OCTAVIE NA BENZÍN – 111 000 KM.
VÍCE NEŽ TŘETINA TUZEMSKÝCH OJETÝCH OCTAVIÍ MĚLA NAJETO DO 100 000 KM, U ZAHRANIČNÍCH TO BYLO JEN 8 %.
OJETÉ OCTAVIE SE PRODÁVALY OPROTI TRHU O 8 DNÍ RYCHLEJI, PRŮMĚRNĚ ZA 90 DNÍ.
NEJRYCHLEJI Z TRHU MIZELY ČESKÉ OJETÉ OCTAVIE NA NAFTU, KTERÉ SE V NABÍDCE PRODEJCŮ UDRŽELY PRŮMĚRNĚ 85 DNÍ.
PRŮMĚRNÁ CENA ZA OJETOU OCTAVII ČINILA 221 000 KČ, O 8 000 KČ MÉNĚ NEŽ JE PRŮMĚR TRHU.
PRŮMĚRNOU CENU OJETÝCH OCTAVIÍ SRÁŽELA AUTA Z DOVOZU, Z NICHŽ SE DVĚ TŘETINY PRODÁVALY DO 200 000 KČ.
PRŮMĚRNÁ CENA ZA DOVEZENOU OJETOU OCTAVII ČINILA 176 000 KČ, ZATÍMCO ZA TUZEMSKOU 246 800 KČ.
V přiložené Analýze ojetých vozů Škoda Octavia za 1-3 Q 2020 se dozvíte více informací včetně toho, jaké parametry měla průměrná Škoda Octavia, a jaké ty, které měly uvedený tuzemský či zahraniční původ.
manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770
e-mail: b.minksova@cebia.cz