V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který započal již v roce 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovezených ojetin o téměř 49 %, tedy prakticky o polovinu. Letos se v prvních třech kvartálech dovezlo meziročně o 6,6 % více ojetých vozů. Bohužel se však stále z většiny jedná o auta starší 10 let, dokonce pětina dovezených ojetých aut je starší 15 let!


Ve třetím kvartálu došlo ke snížení podílu vozů se stočeným tachometrem o zhruba 2 procentní body na 38 %. „Věříme,
že se jedná o nový trend daný jednak větší nabídkou zánovních vozů, která je reakcí na zvyšující se prodeje nových aut v
posledních letech, jednak zvyšujícím se zájmem kupujících o prověřování historie vozidel,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která již 27 let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetin. Počet neplacených dotazů do systému Autotracer, který obsahuje data z historie vozidel, stoupl v letošních prvních třech kvartálech meziročně o 28 %, počet placených dotazů stoupl ve stejném období o 14 %. Kupující si začínají auta více prověřovat a bazary proto přestávají vykupovat auta se stočeným tachometrem. Třetí možný důvod snižujícího se podílu vozů se stočeným tachometrem lze spatřovat v sílících dovozech těch aut, ke kterým nejsou informace o jejich historii.


Průměrná cena ojetých aut se letos vyšplhala na 225 000 Kč, což je mj. dáno zvyšující se nabídkou zánovních vozů
a ochotou kupujících do vozů více investovat. Nejvíce se prodávají vozy v ceně mezi 100 až 200 tisíci korunami, do
200 tisíc korun se prodávají tři pětiny ojetých vozů. Významný růstový trend letos hlásí také certifikované programy.
Například Škoda Plus zaznamenala jen v prvním pololetí nárůst prodejů o 16 %, BMW Premium Selection o 18 % a
například Volvo Selekt dokonce o 131 %.

Z hlediska paliva převažuje stále zájem kupujících o vozy na naftu (58 %). V budoucnu se však tento poměr může změnit, neboť u nových aut je trend zcela opačný. Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly podle dat SDA na 30 %, což je do značné míry dáno tím, že nové emisní požadavky po aféře Dieselgate prodražily výrobu a koncovou cenu pro zákazníka, čímž v důsledku vedly k omezení výroby a prodeje dieselových motorů prakticky po celé Evropě. Do budoucna lze proto očekávat nedostatek dieselových ojetin nejen na českém trhu, ale ve většině evropských zemí, a nelze tak počítat ani s levnými dovozy naftových aut ze zahraničí.

Téměř pětina ojetých vozidel se letos prodávala bez platné STK, v průměru se auta prodávají zhruba tři měsíce. Z hlediska modelů vozů trhu stále dominují ojeté Škody Octavie. Nejoblíbenější barvou je letos šedá. Z hlediska výbavy se začínají více prodávat vozy bez klimatizace (4 %, ještě v pololetí byl jejich podíl 2 %). Důvodem může být dovoz starších ojetin. Naopak se však na trhu objevují více i vozy s nadstandardní výbavou, jako je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu či například elektrické ovládání kufru.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly naleznete v kompletní zprávě: cebia-summary_3_2018.pdf (1020 kB)