Průměrná doba prodeje ojetého auta činila letos na Slovensku 54 dnů, co znamená, že se ojetá auta prodávala v průměru o 11 dní rychleji než na českém trhu. Důvodem může být menší nabídka a nižší prodejní ceny, které byly dány především skladbou nabízených aut.

Průměrná cena ojetých osobních vozidel, která se v letošním prvním pololetí prodávala na slovenském trhu, činila 9 900 eur. Při kurzu 25,50 Kč za 1 euro je to cca 252 450 Kč, což je o 12 % méně, než kolik činí průměrná cena za ojeté auto na českém trhu (tj. 287 000 Kč). Důvodem je zejména to, že auta na českém trhu jsou v průměru o téměř rok mladší a mají menší kilometrový nájezd.

Průměrné stáří prodávaných ojetých osobních vozidel na Slovensku dosahovalo totiž v loňském roce 10,4 roku, přičemž starší byly především vozy na benzín, které se prodávaly v průměru zhruba o rok starší než vozidla s motorem na naftu. Průměrné stáří elektromobilů činilo zhruba 3 roky. Průměrné stáří prodávaných ojetých aut v České republice dosahovalo letos ve stejném období jen 9,3 roku.

Na Slovensku se v letošním roce prodávala většina aut s nájezdem mezi 100 000 km a 200 000 km. Průměrná hodnota uváděná na tachometrech činila 163 000 km. Je to o 19 000 km více než na českém trhu, což je ale dáno především tím, že na Slovensku se prodává mnohem více vozů s motorem na naftu.

Motor na naftu měly totiž letos tři z pěti ojetých aut prodávaných na slovenském trhu. Na českém trhu činí podíl těchto aut jen 48,52 % nabídky. Na Slovensku jsou naopak méně zastoupena vozidla na benzín (33,10 vs. 46,66 %), zatímco podíl aut na elektrický pohon se až tolik neliší – na Slovensku dosahuje 1,42 %, v Česku je podíl těchto aut 1,33 %. Znamená to, že zatímco v ČR má elektro pohon každé 75. ojeté auto nabízené k prodeji, na Slovensku je to již každé 70. auto.

Slovenský trh ojetých vozidel je z hlediska modelů více diverzifikovaný než český trh. Nejprodávanějším vozem zde letos byla stejně jako na českém trhu Škoda Octavia, ale její podíl dosahoval „pouhých“ 6,29 % (v ČR 10,13 %). Podíl vozů Škoda Fabia je oproti ČR poloviční a dalším podstatným rozdílem je velké zastoupení luxusní značek, konkrétně se jedná o modely Audi A6, BMW řady 3 a Mercedes třídy C, který se sice neprobojoval do TOP 10, ale velmi těsně se umístil na 11. příčce. Často prodávaným vozem byl na rozdíl od Česka i Opel Astra nebo Kia Ceed.

Podíl deseti nejprodávanějších modelů činil 28,11 % (pro srovnání v ČR 32,28 %) a vozů značky Škoda pouhých 12,35 % (v ČR 20,95 %).

Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.

 

Barbora Minksová

Head of Marketing and Communications
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz