V loňském roce získaly servisy při vyhodnocení kvality zakázek častěji až 100 %, na druhou stranu se vyskytly i takové, které obdržely nejnižší ohodnocení kvality opravy v historii Auditů servisů. Ty Cebia poskytuje již od roku 2017.

„O technické vyspělosti a profesionální vybavenosti autoservisů už dnes nemusíme pochybovat. Hlavním důvodem téměř všech pochybení, se kterými se při auditech setkáváme, je nedostatek kvalitních, loajálních a odborně vyškolených zaměstnanců. Pro majitele servisů, stejně jako pro majitelé jakýchkoli firem, je to v dnešní době problém,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že Audit servisů pomáhá vedoucím pracovníkům se zpětnou vazbou a díky tomu vede následně i ke zkvalitnění prací v servisech.

Vozidla byla nejlépe opravovaná od dubna do června

Statistiky ukázaly, že nejvyšší kvality prací bylo dosaženo v druhém kvartálu (97 %), nejméně kvalitní práce a opravy odvedly servisy ve třetím kvartálu, tedy během léta, kdy ale i tak dosáhly velice slušných 91 %.

V loňském roce došlo k výraznému zlepšení kvality servisů, kdy například v kategorii oprav po pojistných událostech obdržely v průměru 97 % oproti předloňským 83 %. Připomínky byly téměř výhradně k nekvalitně provedeným karosářským a lakýrnickým pracím. Přesto ale ne každý servis odváděl vždy kvalitní práci. Nejhoršího výsledku dosáhl autoservis v kraji Vysočina, který provedl opravu po pojistné události, jejíž kvalita vykázala pouhých 28 % ze 100 % možných.

„Jedná se o nejhorší výsledek, který jsme v rámci provedených auditů zaznamenali. Vzhledem k tomu, že šlo o jednu konkrétní zakázku, která nemusí ukazovat na kvalitu servisu jako takového, nebudeme autoservis více specifikovat. Pro zákazníky, kteří si nechávají opravovat či servisovat vozidlo, je to však jasná informace, že si mají vždy kvalitu opravy při převzetí vozidla pečlivě zkontrolovat,“ upozorňuje dále Martin Pajer.

Zjištěná pochybení se v tomto konkrétním případě týkala neprovedeného nátěru po opravě nosníku, poškození čalounění dveří při montáži, uvolněné a vypadávající stírací lišty skla levých předních dveří, chybného spasování dílů karoserie a neodborné opravy laku. Navíc zde došlo k opakované reklamaci zjištěných závad.

U standardních předepsaných servisních zakázek přetrvávají častá opomenutí v technické části

V případě standardních předepsaných servisních zakázek se výrazně zlepšily servisy v administrativní a klientské oblasti, tzn. ve správném vyplňování zakázkových listů, přebírání vozidel, informování klientů o rozsahu a účelu jednotlivých úkonů, o předběžných cenách a čase ukončení zakázky, telefonování s požadavky na odsouhlasení víceprací, zjištěných po převzetí vozidla a celkovém proklientském přístupu. Bohužel přetrvávají časté chyby v technické části zakázek. Hlavní, výrobcem předepsané úkony jako jsou výměny filtrů, oleje a kontroly brzd, jsou kromě opomíjení předložení vyměněných dílů většinou bez závad. Chyby se překvapivě často objevují v podobě opomenutí menších úkonů, které by však servis udělat měl. Typicky se jedná o kontrolu a případnou úpravu tlaku v pneumatikách včetně kalibrace snímačů, kontrola stavu a tlaku rezervní pneumatiky nebo stavu a době doporučené použitelnosti sady na nouzovou opravu pneumatik. Dále také kontrola a doplnění provozních kapalin, kontrola funkce vnitřního a vnějšího osvětlení, včetně osvětlení registrační značky a kontrola stavu a správné dotažení kolových šroubů i v případech, kdy při zakázce nedochází k demontáži kol.

Oprava po havárii? U dvou zakázek z pěti se nedodrží termín opravy

„V případech servisních zakázek, kdy se vozidlo opravovalo po pojistných událostech, jsme v administrativně klientské části většinou žádné problémy nezaznamenali. Kromě úskalí s dodržením termínu ukončení opravy. Tam je ovšem pochybení servisů jen přibližně ve 40 % případů,“ informuje dále Martin Pajer z Cebia. Větší část problémů způsobuje nedostatek náhradních dílů zpožděním výroby a dodání.

„V technické úrovni zakázek jsou velmi rozdílné výsledky, které jsou jednoznačně závislé na kvalitě a odbornosti technických zaměstnanců servisu a schopnosti majitele si takové zaměstnance udržet. Tam, kde se to nedaří, se opakují stále stejná zjištění v oblasti karosářských a lakýrnických prací: nedůsledně provedené odstrojení dílů před lakováním, neprovedení ochranných nátěrů na skrytých částech, např. nosnících, nedůsledné nastrojení vozidla po laku – např. čalounění a lišty v oknech a nekvalitní spasování dílů, které kromě estetického vzhledu mohou způsobit i následné poškození, odření a tím znehodnocení provedené opravy,“ uzavírá Martin Pajer.

 

Barbora Minksová

Head of Marketing and Communications
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz