Ojeté SUV zdražily od covidu o 130.000 Kč
Obliba ojetých SUV a terénních vozidel stále roste a stále častěji si je lidé pořizují i prakticky jako městská auta, tedy převážně pro jízdu po městě, kdy už tato vozidla dávno neslouží svým původním účelům. Jen za posledních pět let narostl jejich počet v inzerci o 68 %. Zatímco před epidemií covidu tvořil jejich podíl v nabídkách ojetých aut zhruba 13 %, letos za první tři kvartály činilo jejich zastoupení mezi ojetými vozy už 21 %. S dlouhodobě rostoucím zájmem však roste také cena.
Cenu žene do značné míry nahoru vysoký zájem ze strany kupujících. Průměrná cena za ojeté SUV či terénní vozidlo dosahuje letos 493.000 Kč, což je zhruba o 130.000 Kč více než před pěti lety. „Znamená to, že tato auta podražila o zhruba 36 %,“ doplňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých aut a která pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při jejich prodeji tím, že si přes ní mohou online prověřit historii jakéhokoli ojetého vozu.
„Průměrné stáří prodávaných SUV vozů je nižší, než je průměr trhu a dosahuje 7,8 roku. Také průměrný kilometrový nájezd je nižší, jen zhruba 111.000 km, což ukazuje na dlouhodobější trend pořizovat si tato auta i pro jízdu po městě. Také to ale ukazuje na to, že velká část těchto aut má stočený tachometr,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia s tím, že se nepoctiví prodejci na SUV modely velice často zaměřují, neboť vzhledem k jejich vyšší ceně na nich stočením tachometru vydělají samozřejmě více. Proto se obzvláště u nich vyplatí
Vůbec nejprodávanějším vozem této kategorie je Škoda Kodiaq (7,94 %). Druhé místo si nárokuje Volkswagen Tiguan (6,36 %), za kterým následují vozy Škoda Karoq (6,19 %), Hyundai Tucson (4,57 %), Kia Sportage (3,04 %), Dacia Duster (2,94 %), Škoda Kamiq (2,81 %), BMW X5 (2,78 %), Volvo XC60 (2,58 %) a desítku uzavírá Ford Kuga (2,55 %). V těsném závěsu se pak drží modely Toyota RAV4, BMW X3 a Audi Q7.
Většina SUV a terénních aut se prodává s naftovým motorem (52,76 %). Dvě pětiny (39,68 %) pohání motor na benzín a 2,04 % jezdí čistě na elektřinu. Více než polovina nabízených SUV a terénních vozů má podle prodejců český původ (56,55 %), německý je uveden jen u 15 % aut (přesně 14,95 %). Každé páté auto pochází buď ze země, kterou nelze označit v inzerci, nebo prodejci původ záměrně neuvádějí. Nejčastější nabízenou barvou je šedá (22,18 %) těsně následovaná bílou (21,70 %) a černou (20,45 %).
Head of Marketing and Communications
mobil: +420 720 964 770
e-mail: b.minksova@cebia.cz