Past na kupující: auta zatopená letos v září už jsou nabízena k prodeji
To, před čím Cebia před dvěma měsíci varovala, se stává skutečností. Na českém trhu se začaly objevovat vozy, které byly zatopené v Česku při letošních zářijových povodních. Rozpoznat, že auto bylo zaplavené, může být oříškem i pro zdatné výkupčí. Běžný kupující poškození vodou zpravidla vůbec nerozpozná a draze naletí na podvod.
„V posledních dvou týdnech jsme objevili několik vozů, které byly nabízené do velkých autobazarů k výkupu. Jen díky tomu, že u nás auta před výkupem prověřují, odhalily předchozí zatopení včas a tato auta nevykoupily. Podle toho, co jsme se od výkupčích dozvěděli, se auta při kontrole jevila jako dříve nepoškozená, se stejnou vrstvou laku, navoněná a byla výborně umytá. Aby odhalili zatopení, museli by vozidlo začít rozebírat a kontrolovat zejména kabeláže a místa, z nichž se bahno prakticky nedá vyčistit,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá chránit motoristy proti podvodům zejména prověřováním historie ojetých vozů. Dodává, že takovou kontrolu zákazníci běžně nedělají a předchozí zatopení tak často zjistí až ve chvíli, kdy vozidlo začne být poruchové.
„Stejně tak ale takto náročnou kontrolu neprovádí ani všichni prodejci při výkupu. Ti, kteří neprověřují historii aut, pak mohou prodávat zatopená auta, aniž by o tom věděli. Častěji je ale prodávají podvodní prodejci, kteří levně v aukci vykoupí vrak, na první pohled ho vyčistí a vysuší a poté draze prodají. Tato auta jsou pro ně zlatý důl. Jejich úprava do prodejního stavu je levnější než u auta, které zažilo totální havárii, přitom finální prodejní cena stejná. Na jednom autě vydělají desítky i stovky tisíc korun,“ upozorňuje dále Martin Pajer z Cebia.
Přestože velké autobazary tato konkrétní vozidla odmítly vykoupit, neznamená to, že z trhu zmizí a nebudou se prodávat. „Našli jsme také například vozidlo, které si nejprve prověřoval velký autobazar, a poté bylo nabízeno k prodeji menším prodejcem, který historii vozů přes nás neprověřuje. Jednalo se o Škodu Fabia, kterou nabízel přes inzertní portály nejen v Česku, ale také na Slovensku a v Polsku. Během pár dní byla inzerce stažena, někdo si vozidlo asi koupil,“ uvádí Martin Pajer.
Proč jsou zatopená auta riziko?
Jakkoli mohou zatopená auta na první pohled vypadat jako velmi dobrá koupě, je prakticky nemožné je uvést do původního stavu a problémy se mohou projevit až po několika měsících, kdy si výměny dílů mohou vyžádat i desetitisícové sumy.
U novějších aut jsou přitom důsledky záplav vážnější. „Nejnáchylnější je především elektroinstalace a emisní systémy. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda nebo bahno, často není vůbec možné vyčistit tato místa natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ vysvětluje dále Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Voda s bahnem se při povodni dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a řídících jednotek. I přes veškerou snahu auto vyčistit a vysušit není obvykle v lidských silách auto uvést do stejného stavu jako před zaplavením. Auta po povodni mohou mít velké problémy s nejen s elektroinstalací, ale také s korozí karoserie či mohou mít sníženou životnost filtru pevných částic a katalyzátoru. Nehledě na to, že špinavá voda většinou zaplaví i celý interiér.
Závady spojené se zaplavením auta se mohou začít projevovat až několik měsíců od jeho vyčištění a zprovoznění, v čemž je tento typ poškození záludný. Budoucího majitele pak mohou čekat závady elektroniky, předčasné opotřebení motoru a podvozku či nadměrná koroze. Při nákupu ojetého vozu se zejména v příštích týdnech a měsících vyplatí být obzvláště opatrný.
Co může na zaplavení ukazovat?
Ačkoli je pro kupující složité a často až nemožné odhalit předchozí zatopení, přesto by se měli při prohlídce vozu zaměřit na stopy po blátě v interiéru, a to hlavně pod čalouněním a na koberci. Varováním může být i zatuchlý zápach v interiéru či snaha zamaskovat jej vůní do auta. Právě sedačky, do kterých se kalná voda nasákne, mohou šířit zápach. Proto se v těchto případech často vyměňují za jiné například z vrakoviště. Vyplatí se také zkontrolovat, zda není uchycení sedaček zoxidované či rezivějící. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti elektrických částí a všímat by si měli kupující také případného nepravidelného chodu motoru.
Nejlépe je obrátit se na specialisty, kteří vám před koupí prohlédnou auto. Zatopení vozu je možné zjistit také díky společnosti Cebia prostřednictvím jejího online systému dostupného nonstop na www.cebia.cz, který slouží k prověření historie ojetých aut a jehož součástí jsou i informace o poškození, jeho rozsahu a finančnímu vyčíslení vzniklé škody. Součástí je také upozornění na zaplavené auto v případě pojistné události. K dispozici mohou být i fotografie vozidla po pojistné události. Kromě toho lze díky Cebii zjistit, zda vozidlo nemá stočený tachometr, pro jakou zemi bylo vyrobeno, jaký je skutečný rok jeho výroby, zda není evidované jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno a řadu dalších užitečných informací.
Více informací naleznete v přiložené tiskové zprávě, v níž můžete vidět i ukázy z výpisů historie vozidel, která byla zatopena a jsou aktuálně nabízena, jako například Opel Astra, který byl vyroben 27. 3. letošního roku a do provozu zaregistrován 5. 6. a následně po pouhých třech měsících provozu zatopen.