Ročně se prodává až 70 000 ojetin s falešným původem
V Česku se ročně prodává až 70 000 ojetin s falešným původem. Nahrává tomu skutečnost, že čeští zákazníci vnímají jako kvalitnější auta s tuzemským (53 %) či německým původem (21 %). Neseriózní prodejci tohoto faktu využívají a u dovezených aut nejčastěji falešně uvádějí, že auta pocházejí z Německa (55 %) či dokonce České republiky (40 %). Tuto praktiku podporuje také to, že řada zákazníků nesprávně interpretuje zemi původu, respektive považuje za ni zemi dovozu, tedy poslední zemi, ze které bylo vozidlo dovezené do Česka. Země původu je však ve skutečnosti zemí, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno. Velká část ojetých aut, která se do Česka dováží, se nedováží napřímo ze země původu, ale přes více států. Dochází například k tomu, že je vozidlo přivezeno do Německa a zde účelově zaregistrováno například jen na jeden jediný den a v Česku je následně deklarován u vozidla německý původ, přestože může pocházet třeba z Ukrajiny. Částka, o kterou se díky zatajení skutečné země původu zvýší cena vozidla, se šplhá řádově do desetitisíců korun.
„Tuto podvodnou praktiku nepotlačí ani menší počet dovezených vozů ze zahraničí, který můžeme v posledních měsících kvůli koronavirovým opatřením zaznamenat. Počet dovezených vozů je z tohoto pohledu stále dost vysoký a kvůli nepříznivému kurzu české koruny lze očekávat, že se sem začnou dovážet auta, která lze v zahraničí pořídit za menší náklady a na kterých lze podvodnými praktikami více vydělat,“ míní Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat už téměř třicet let proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetin.
Z průzkumu, který společnost Cebia realizovala mezi třemi stovkami lidí, jež kupují ojeté auto, také vyplynulo, že pro více než dvě třetiny lidí však není původ vozidla při koupi nijak důležitý. To, že lidé považují auto z Německa či České republiky za kvalitnější, ještě vždy neznamená, že by na něm při koupi vozidla trvali. Konkrétně 28 % lidí přiznalo, že se o původ vozidla při jeho nákupu sice do určité míry zajímá, ale není pro ně jednoznačně důležitý. Lépe řečeno, pokud se jim vůz líbí, zemi původu neřeší. O původ vozidla se vůbec nezajímá 15 % kupujících.
„Na jednu stranu jsou tu lidé, kteří až slepě preferují německý, případně tuzemský původ, a tím nahrávají podvodníkům. Na druhou stranu jsou tu lidé, které původ vozidla prakticky nezajímá. Obě skupiny dávají prostor nepoctivým prodejcům, jak si přijít navíc na desítky tisíc korun způsobem, který lidé moc nekontrolují,“ říká Martin Pajer. Dodává, že k potlačení této praktiky povede jen to, pokud se lidé začnou o skutečnou zemi původu více zajímat a začnou si též prověřovat, zda země, kterou uvádí prodejce, je opravdu zemí původu.
Jiná země původu může být předzvěstí horšího technického stavu
Problémem však je, že řada lidí neví, proč je původ vozidla důležitý, a proto ho ani neprověřuje. „Pokud prodejce falšuje u vozidla zemi původu, často k tomu má kromě navýšení ceny a rychlejšímu prodeji další důvod. Může se jednat například o nelegálně předělané auto, auto se stočeným tachometrem či v minulosti havarované,“ vysvětluje Martin Pajer. Nejčastějšími skutečnými zeměmi původu bývají země jižní, jihovýchodní a východní Evropy a pobaltské státy. Setkat se lze ale i s vozy dovezenými například z Ománu, Spojených arabských emirátů či Jihoafrické republiky. „Rozdíl mezi cenou vozu z Rumunska a Německa může dosahovat řádově desítek tisíc korun. Navíc kdo hledá kvalitní ojetinu z Německa, by si ojetý vůz z Rumunska, Bulharska či třeba Ukrajiny s největší pravděpodobností nekoupil,“ poukazuje dále ředitel Cebia a jeho slova potvrzují i výsledky průzkumu, v němž 67 % kupujících jednoznačně uvedlo, že by si auto z východní či jihovýchodní Evropy rozhodně nekoupili. Pro 9 % by však takový původ překážkou ke koupi vozidla nebyl a 25 % by se rozhodlo až v závislosti na konkrétním voze, často by ale za takový vůz byli ochotni zaplatit méně, čehož jsou si prodejci dobře vědomi.
Země původu vs. země dovozu
Neseriózní prodejci ojetin se také spoléhají na to, že lidé často nerozlišují mezi zemí původu a zemí dovozu. Zemí původu se rozumí, pro jakou zemi bylo vozidlo vyrobené, nikoli poslední země, ze které bylo vozidlo přivezené do Česka. Zemi původu se mohou dozvědět například prověřením vozidla v systému AUTOTRACER, kde se kromě toho dozví řadu dalších důležitých informací, jako jsou průběžné stavy tachometru, havárie a výše škody, servisní historie, skutečný rok výroby ad.
Bohužel z velkého technického průkazu se skutečnou zemi původu lidé prakticky nedozví. U některých dovezených aut je chybně uvedené stejné datum první registrace a první registrace v ČR, což umožnuje uvádět falešný český původ. V kolonce další záznamy se uvádí země dovozu, nikoli původu a navíc duplikáty velkého technického průkazu ve většině případů tuto kolonku už ani neobsahují. A i když zákazník podle technického průkazu zjistí, že vozidlo bylo dovezeno například z Německa, nemá ještě vyhráno, protože značná část aut byla do Česka dovezena přes více zemí, nikoli napřímo ze skutečné země původu. Dovozce může auto například v Německu účelově zaregistrovat byť jen na jediný den, pořídit si v Německu převozní doklady a úřadům v Česku deklarovat dovoz z této země, čímž je německý „původ“ deklarovaný i v technickém průkazu. Pokud chce kupující zjistit o původu vozidla více informací, může k tomu využít službu PROVIN, která zjistí nejen původ, ale například také, kdy bylo vozidlo přihlášeno a kdy řádně odhlášeno, zda nebylo v dané zemi odcizené či odhlášené z důvodu požáru, zatopení nebo totální havárie.
Pozn.: Použité údaje vycházejí z analýzy 47 000 individuálně dovezených ojetých vozidel a dotazování 302 lidí, kteří se zajímají o koupi ojetého vozu, realizováno v roce 2020.
manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770
e-mail: b.minksova@cebia.cz