Zaměřila se na prodejní praktiky a jejich soulad se současnou legislativou a na informovanost zákazníků při nákupu a jejich následné problémy s vozidly. Výsledky průzkumu z východní části Evropy jsou výrazně horší.

Ze studie vyplývá, že 41 procent zákazníků se setkalo s minimálně jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem do roka po nákupu. Většina z nich se projevila dokonce již do měsíce po nákupu. Studie se zaměřovala především na tzv. stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. Výskyt byl dokonce u 60 procent zákazníků z nově přistoupivších států EU (tzv. EU13 vč. ČR), oproti 37 procentům zákazníků z původních členských států EU (tzv. EU15). Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur, přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy. „Jsou to alarmující čísla, která dokládají naše zkušenosti, které říkáme našim zákazníkům v ČR. V celé Evropě řeší podobné problémy s ojetinami jako u nás a nekalé praktiky při prodeji ojetin nejsou ryze českým specifikem,“ shrnuje výsledky studie Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

54 procent zákazníků si koupilo svůj poslední ojetý vůz od nezávislého prodejce (autobazaru), 42 procent od autorizovaného prodejce a jen 4 procenta v aukci. Jen 21 procent prodejců aktivně poskytlo při zkušebních nákupech (mystery shopping) údaje o předchozím vývoji stavů tachometru a dalších 42 procent tyto údaje poskytlo až po vyžádání.  Nekalé obchodní praktiky byly zjištěny u 25 procent prodejců, v případě států EU13 dokonce u 44 procent.

Studie Evropské komise byla provedena společností GfK prostřednictvím 25 tisíc online rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních 3 letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1200 mystery shopping provedených u prodejců ojetin.

Závěrem studie uvádí doporučení ke zlepšení stavu. Zdůrazňuje potřebu lepšího prosazování existující legislativy členských států EU, aby prodejci poskytovali transparentní a důvěryhodné informace zákazníkům a nezamlčovali důležité aspekty ve vztahu k charakteristice ojetých vozidel. Doporučuje zejména osvětové kampaně pro spotřebitele ohledně záruk, větší poskytování informací o prodávaných vozidlech prodejci a využívání měření preventující stáčení,“ shrnul doporučení Martin Pajer.

 

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na cz.cebia.com, řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. 

Od roku 2009 je společnost Cebia držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2008.