Příliv čínských elektroaut do Evropy
Čína se pozvolna stává světovou automobilovou velmocí. Na co se musí Evropa připravit?
Před pěti lety Čína exportovala jen čtvrtinu svých automobilů ve srovnání s Japonskem, tehdy největším světovým exportérem aut. Za těch pět let se však pod vlivem rozsáhlých státních pobídek a dotací pro čínské automobilky mnohé změnilo. Dle oficiálních prohlášení čínského automobilového průmyslu Čína za rok 2023 vyvezla 5,3 milionů automobilů, zatímco počet japonských exportů v minulém roce je odhadován pouze na 4,6 milionů kusů. Tato čísla jsou nejnovějším důkazem toho, že se Čína stává světovou automobilovou velmocí.
Čínský automobilový průmysl se na rozdíl od jiných zemí opírá o elektromobilitu. Především největší čínská automobilka BYD se zaměřuje na výrobu bateriových elektromobilů (BEV) a v počtu prodaných kusů bojuje o světové prvenství. Například v posledním čtvrtletí 2023 čínský BYD prodal 526 tisíc čistě elektrických osobních vozidel (BEV). Pro srovnání Tesla celosvětově dodala jen necelých 485 tisíc BEV. BYD tedy Tesle sebral korunku největšího výrobce bateriových elektroaut na světě.
Čína elektroauta vyrábí především pro domácí trh. Plně elektrické vozy minulý rok představovaly neuvěřitelných 25 % prodejů automobilů v zemi. Ale i když je většina dodávek čínských elektroaut, především BYDu, nyní realizována v Číně, společnosti rychle expandují v jihovýchodní Asii a Evropě. Automobilka BYD své vozy v posledních letech začala vyvážet do více než 70 zemí a 22. prosince 2023 oznámila, že v Maďarsku postaví továrnu na výrobu elektroaut, aby mohla obsluhovat také evropský trh zevnitř.
BYD v Evropě silně konkuruje západním značkám elektroaut jako Tesla především díky nízké pořizovací ceně vozů. Nejlevnější model BYDu – tj. model Seagull – dnes stojí přibližně 250 tisíc Kč, zatímco nejlevnější modely Tesly začínají přibližně na 1milionu Kč. Vzhledem ke světovým snahám dekarbonizovat a rozšiřovat elektromobilitu i mezi méně majetné domácnosti je pravděpodobné, že evropské prodeje elektromobilů, především značky BYD, dále porostou. Například deník The Economist odhaduje, že Čína do roku 2030 zdvojnásobí svůj podíl elektromobilů na světovém trhu na třetinu a že se v Evropě stane klíčovým dodavatelem bateriových elektroaut.
V zemích EU se v posledních letech držela na prvním místě v počtu registrací nových elektromobilů Tesla, ale BYD se za to období postupně rozrůstal. Podle Evropské asociace pro životní prostředí (EEA) se v letech 2018-2020 ročně registrovalo okolo pouhých 10 kusů nových vozů BYD v celé EU. Například v roce 2018 se v EU zaregistrovalo pouze 9 nových BYDů, a z toho všechny v Nizozemí. Naopak nových vozidel Tesla se podle EEA v roce 2018 v Evropě registrovalo 18.547, v roce 2019 to bylo 102.253 nových vozů Tesla a v roce 2020 to bylo 90.890 Muskových elektromobilů. Od roku se 2021 se však podíl BYDu na Evropském trhu s elektromobily začal rozšiřovat – v roce 2021 se již registrovalo nových 1.069 ks, především v Norsku, a v roce 2022 už to bylo 5.777 ks. Na data o evropských registrací vozidel za rok 2023 ještě od EEA čekáme, ale vzhledem ke sledovanému rapidnímu nárustu BYDu celosvětově se očekává exponenciální nárůst podílu BYDu také v nových registracích elektromobilů v Evropě.
Často citovanou obavou ve spojení s přílivem BYDu do Evropy je bezpečnost a sledování uživatelů. Elektroauta jsou plná čipů, senzorů a kamer, a proto by teoreticky mohla být Čínou použita ke sledování. Na druhou stranu vzhledem k nízké pořizovací ceně svých produktů může firma BYD přispět k masovému přechodu Evropy k elektromobilitě. Politici na celém světě si uvědomují, jak těžké je žádat po spotřebitelích, aby kupovali elektroauta, vzhledem k jejich vyšší pořizovací ceně oproti autům na benzín (i když jejich provozní náklady jsou nižší).