Aféra Dieselgate ovlivnila trh s novými auty, trh s ojetinami ne

Trh automobilů v České republice se za poslední dva roky vlivem aféry Dieselgate proměnil. Největší změny se odehrály na poli nových vozů, kdy došlo k částečnému snížení zájmu o nové vozy s dieselovým motorem. Jejich prodeje se za poslední dva roky propadly o pětinu, celý trh nových aut přitom za stejné období narostl o 10 procent. Je ale nutné dodat, že tento jev do velké míry ovlivnilo omezení, resp. ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů. Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné. Podíl nových dieselových vozů na prodejích se propadl o 12 procentních bodů na 32 %. Trh s novými automobily se od loňska mírně diverzifikoval, nicméně dieselové agregáty jsou stále hojně zastoupeny zejména v segmentech vozů střední a vyšší střední třídy, kategorie SUV a prémiových vozech. Zde naopak významně převyšuje zájem spotřebitelů o dieselové agregáty na úkor zážehových pohonných jednotek.

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře Dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,4 TSI (meziročně o 222 %). Naopak dílčí propad byl v posledním roce zaznamenán u Škody Octavia s dieselovým motorem 1,6 TDI (meziročně o 31 %). Škoda Octavia je přitom dlouhodobě nejžádanějším novým vozem na českém trhu, což je dáno i skutečností, že je hojně pořizovaná do firemních vozových parků, a to zejména v dieselové motorizaci. I zde je však patrná diverzifikace některých zákazníků, kteří upřednostnili spíše silnější dieselové provedení 2,0 TDI popř. některou z jiných novinek značky.

Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI. Jedná se o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje: „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva.“ Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010.


Za pět let může být na českém trhu nedostatek kvalitních tuzemských ojetých dieselů

V případě ojetých vozů zájem o auta na dieselový pohon tedy roste. V rámci inzerce se jich letos objevilo o 37 % více než loni ve stejném období a jejich počet se navýšil rovněž v dovozech (o 5 %). Podíl těchto aut v rámci inzerce dosáhl 55 %, rámci dovozů 57 %. V případě ojetých aut je poptávka do dieselech stále vyšší než po benzínových autech. Nejvíce kupovaným ojetým vozem i dováženým ojetým vozem je opět Škoda Octavia.

Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet. „Lidé, kteří kupují ojetiny z ekonomických důvodů, budou i nadále vyhledávat spíše vozy s levnějším dieselovým pohonem. Navíc i aféra Dieselgate se postupně začne z myslí kupujících vytrácet. Předpokládáme, že cena za kvalitní český ojetý diesel by se mohla zvyšovat,“ vysvětluje Pajer. V současné době je na trhu přebytek tří až čtyřletých dieselových ojetin z firemních vozových flotil, které se ve stínu dat (cena vs. prognóza) jeví jako zajímavá koupě.

Podle Martina Pajera dieselové vozy z trhu rozhodně nevymizí. Hlavním problémem podle něj není naftový motor jako takový, ale průměrné stáří vozů, které v České republice dosahuje téměř 15 let. Čeští zákazníci, kteří kupují nová vozidla, jsou zmatení zprávami o konci dieselů. Moderní naftové motory jsou přitom velmi výhodnou a uživatelsky příjemnou kombinací výkonu, točivého momentu, nízké spotřeby a emisí, mají nízké provozní a servisní náklady.

Kompletní studii si můžete přečíst ZDE

 

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770