Hned na začátek je potřeba říci, že nalezené poškození v systému Cebia automaticky neznamená, že je prověřené vozidlo špatné a měli byste se mu obloukem vyhnout. Vždy je totiž potřeba vzít v úvahu hned několik aspektů, které se mohou u různých vozidel dramaticky lišit. 

Co znamená záznam o poškození? 

Cebia shromažďuje záznamy o poškození z více než 32 zemí Evropy. Výhradně se jedná o záznamy škodních událostí evidovaných pojišťovnami. Jinými slovy to znamená, že záznam o poškození v systému Cebia je škodní událost, která byla u daného vozidla pojišťovnou řešena. 

Druh události 

Systém Cebia rozlišuje dva základní druhy škodních údálostí, které se zpravidla odvíjí od závažnosti poškození:

Oprava: 

Pokud je u nalezeného poškození příznak "Oprava", pak se jedná o poškození, které bylo řešeno a kalkulováno pojišťovnou v rámci nahlášené škodní události.

Ekonomická totální havárie: 

Tento příznak značí, že oprava vozidla byla pojišťovnou vyhodnocena jako natolik nákladná, že by se vzhledem k hodnotě vozidla nevyplatila. Definice ekonomické totální havárie je u každé pojišťovny odlišná a nemusí vždy znamenat, že se vozidlo nedá bezpečně opravit a dále provozovat. 

Zásadní je proto zjistit skutečný rozsah poškození. Jsou-li k poškození přiložené fotografie, lze z nich poměrně dobře určit, jak závažné poškození bylo. Pokud fotografie chybí, vždy si informace o škodní události vyžádejte přímo od prodávajícího (fotografie, faktury z autoservisu)!

Výše škody

Výše škody je vůbec nejzásadnějším vodítkem pro zjištění, jak závažné poškození bylo. Kromě samotného poškození má však na výši škody vliv i mnoho dalších faktorů (uvedených níže). Vždy je proto nutné hodnotit závažnost poškození s ohledem na všechny tyto faktory. 

V prověření historie Cebia se můžete také setkat s výrazem Kalkulace nákladů na opravu, kdy se jedná o předběžnou kalkulaci nákladů ještě před započnutím opravy. Z toho důvodu nemusí být částka zcela přesná (v průběhu opravy vozidla se může ukázat, že je poškození rozsáhlejší a oprava proto bude nákladnější).

Vliv typu, ceny a stáří vozidla na výši škody

Největší vliv na cenu opravy má jednoznačně typ vozidla, jeho cena a stáří. Oprava levného vozidla (např. Škoda Fabia) je vždy levnější než oprava luxusního vozu (např. BMW X5). Je to dáno jednak technologickou odlišností vozidel, ale také velkými rozdíly v cenách náhradních dílů a práce v autorizovaných servisech. 

Např. přední laserový světlomet pro BMW 7 z roku 2019 stojí více než 70 000 Kč, přední světlomet pro Peugeot 208 ze stejného roku stojí 10 000 Kč. BMW-7-predni-svetlometPoškození s výší škody 150 000 Kč tak může u BMW 7 znamenat pouhé odření karoserie při parkování a rozbité světlo, zatímco u Peugeotu 208 se může jednat o rozsáhlejší poškození zahrnující mnohem více dílů. 

U velmi drahých vozidel pak mohou i drobná poškození znamenat astronomické náklady - jako v případě tohoto Porsche GT2 RS, u kterého byly náklady na opravu poškození viditelného na fotografiích vyčísleny na 101 500 Euro (2 491 000 Kč):image (26)

Vliv původu vozidla na výši škody 

Náklady na opravu vozidla ve velké míře ovlivňuje i země, kde ke škodní události došlo. V západních zemích s výššími platy je totiž zpravidla vyšší i cena práce autoservisů, která se do nákladů na opravu nemalou měrou promítá. Oprava stejného poškození tak může být v Německu výrazně dražší než u nás. 

Jak tedy posuzovat závažnost poškození? 

  1. Věnujte pozornost druhu události. Pokud je druh události Oprava, tak bylo poškození opraveno z pojistného plnění. V případě Ekonomické totální havárie je potřeba zpozornit a zjistit všechny informace k poškození - jak rozsáhlé poškození bylo, v jakém servisu byl vůz opraven, zda byly použity kvalitní náhradní díly a podobně.
  2. Výši škody posuzujte podle typu vozidla a jeho stáří. Škoda ve výši 90 000 Kč u ročního BMW znamená jen rozbité laserové světlo, u desetileté Fabie to může být závažná nehoda. 
  3. Berte v potaz i zemi, ve které k poškození došlo. Cena oprav je především v Německu výrazně vyšší než v ČR. 
  4. Po prodejci vozidla chtějte doklady o opravě vozidla. Z těch se dozvíte, zda byly oprava řádné provedena v autorizovaném servisu a neměla by tedy vykazovat žádné bezpečnostní či technické vady. 
  5. Pokud prodejce nemá k dispozici doklady o opravě, vyžádejte si alespoň fotografie daného poškození. Z těch lze velmi dobře určit, jak rozsáhlé poškození bylo. 

Vozidlo nechte zkontrolovat technikem či v autoservisu

Vedle důkladného prověření historie vozidla je nejdůležitějším krokem při koupi ojetého vozidla jeho důkladná technická kontrola. Jen zkušený mechanik dokáže zhodnotit, zda je auto v dobrém technickém stavu a zda byly předchozí opravy provedeny profesionálně.