Záruka – za co ručím jako prodejce auta
Za co ručím, když auto prodám a jak dlouho? Ojeté auto je zboží a tedy vztahuje se na něj záruka i v případě, že auto prodáváte jako soukromá osoba jiné osobě.
Na co se záruka vztahuje a na co ne
Záruka u ojetého auta se vztahuje na tzv. skryté vady. To je na vady, které nebyl schopen kupující při koupi auta odhalit nebo na ně nebyl prodejcem dopředu upozorněn. Zároveň lze uplatnit záruku tehdy, pokud byla kupujícímu předána chybná informace o vlastnostech auta – například to, že auto nebylo nikdy bouráno a kupující prokazatelně zjistí, že auto v minulosti bouráno bylo. Pokud se vás tedy kupující zeptá na předchozí škody na autu a bude chtít tuto informaci uvést do kupní smlouvy, pak je dobré mu škody přiznat a případně objasnit jaký byl rozsah škody a způsob opravy.
Všechny vady, které sdělíte kupujícímu a zároveň je uvedete ve smlouvě, nemůže kupující reklamovat, protože se již nejedná o skryté vady. Zároveň se také záruka nevztahuje na vady, které kupující mohl odhalit při prohlídce auta nebo při zkušební jízdě – např. nefunkční světla, nefunkční stěrače, nedostatečnou hloubku dezénu pneumatik, apod.
Délka záruky
I na ojeté vozidlo se vztahuje záruka. Je ale důlěžité, zda je prodávající firma/ podnikatel nebo fyzická osoba:
Prodávající je firma/podnikatel
Pokud je prodávající firma či podnikatel, tak se na ojeté vozidlo vztahuje záruka 24 měsíců na skryté vady. Ta lze v kupní smlouvě zkrátit na 12 měsíců. V případě, že se skrytá vada projeví do 12 měsíců od převzetí vozidla, zákon automaticky předpokládá, že byla závada na vozidle již v době prodeje a je na prodávajícím, aby dokázal, že tomu tak nebylo. Tzn. důkazní břemeno je v první 12 měsících na straně prodávajícího. Od 12 měsíce dále pak musí naopak kupující dokázat, že závada byla na vozidle již v době prodeje.
Prodávající je fyzická osoba (soukromá osoba)
Pokud vozidlo prodává soukromá osoba, pak je záruka na skryté vady pouze 12 měsíců, přičemž důkazní břemeno leží na straně kupujícího. Tzn. že existenci skryté vady již při prodeji musí dokazovat vždy kupující.
Prověřit vůz při prodeji se vyplácí
Pokud chcete jako prodejce předejít jakýmkoliv problémům spojeným s reklamací vámi prodaného vozu, je důležité znát aktuální stav i historii vozu.
Před prodejem doporučujeme návštívit autoservis, který vůz zkontroluje a písemně doloží jeho aktuální technický stav. Případně i opraví vážné závady. Písemné doložení aktuálního stavu pak můžete přiložit ke kupní smlouvě a tím se ochránit před pokusy o reklamace závad, o kterých kupující při koupi věděl.
Kupující však může chtít vůz vrátit i kvůli jeho závadové historii - např. stočenému tachometru. Proto doporučujeme před prodejem historii prověřit a přesvědčit se, že je vše v pořádku. To samozřejmě neplatí, pokud jste prvním majitelem auta.
Jednoduchý způsob, jak si historii vozidla prověřit je pomocí VIN kódu vozidila na webu Cebia.com
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.