Automatická převodovka - Víte, jak funguje a jak o ni pečovat?
Automatické převodovky jsou stále více oblíbené a některé modely ani jinou alternativu nenabízí. Není však automat jako automat.
Základní funkcí automatické převodovky je samočinné přenášení síly motoru na kola vozidla bez zásahů řidiče. Výrobci toho dosahují různými způsoby a automaty se mohou až nečekaně lišit.
Shodné je ale ovládání převodovky - pro jízdu stačí na voliči převodovky zvolit jeden z níže popsaných režimů.
Písmena u automatické převodovky
P - Park - parkovací poloha.
R - Reverse - jízda vzad.
N - Neutral - vyřazení převodovky z činnosti například pro potřeby odtahu vozidla.
D - Drive - jízda vpřed.
M - Manual - možnost manuální volby převodů (pouze u převodovek vybavených touto funkcí).
Doplňkové režimy automatické převodovky
M - Manual - režim promanuální volbu převodových stupňů.
S - Sport - sportovní režim převodovky udržující vyšší otáčky motoru.
W - Winter - zimní režim zlepšující trakci na sněhu a ledu.
B - Brake - režim umožňující rekuperaci elektrické energie u elektromobilů a hybridů.
Automatické převodovky: druhy
Pod názvem "automat" se může skrývat velmi odlišná technika. Základní druhy automatických převodovek jsou:
- Robotizovaná převodovka
- Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
- Dvouspojková převodovka
- Bezestupňová převodovka CVT
Robotizovaná převodovka
Robotizovaná převodovka je konstrukčně nejjednodušší a pro výrobce také nejlevnější cesta, jak zákazníkům nabídnout automatické řazení. V podstatě se totiž jedná o manuální převodovku doplněnou o elektromechanické ovládání obsluhující spojku i změny rychlostních stupňů. Díky tomu může výrobce vyrábět manuální i automatickou skříň na stejné lince a šetřit náklady.
Zákazníky navíc potěší velmi nízký příplatek za automat oproti manuálu. Co je však potěší výrazně méně je chování a jízdní projev této převodovky. Rozjezdy jsou často ucukané, jízda není plynulá a samotné řazení trvá nepřiměřeně dlouho. Shodná konstrukce s manuální převodovkou prostě nedovoluje rychlé změny převodů či dlouhodobý prokluz spojky.
Robotizované převodovky se tak ujaly především v levných modelech (Škoda Citigo, VW UP! či Toyota Aygo). Narazit na ně lze také u starších sportovních vozů, kde sice řadí rychleji ale o to nevybíravěji.
Údržba a spolehlivost robotizované převodovky
Jelikož je robotizovaná převodovka velmi podobná manuálu, nevyžaduje oproti němu ani zvlášť zvýšenou péči. Pokud není výrobcem stanoven interval výměny oleje v převodovce, tak jej měňte po 200 000 km (stejně jako u manuálních skříní). Opotřebením pak odchází spojka, její cena je ale stejná jako u stejného vozu s manuální převodovkou.
Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
Pod poněkud složitým názvem se skrývá vůbec nejrozšířenější druh automatické převodovky, jejíž kořeny sahají až do roku 1948. Princip klasického automatu pak spočívá v onom hydrodynamickém měniči, který v převodovce nahrazuje spojku. Na klikové hřídeli motoru je umístěno čerpadlo, které žene olej na turbínu umístěnou na vstupní hřídeli převodovky. Díky tomu může převodovka pracovat s takřka neomezeným prokluzem a rozjezdy či pomalé popojíždění jsou dokonale plynulé.
Neustálý prokluz převodovky měl u starších vozů za následek zvýšenou spotřebu paliva, moderní převodovky však disponují tzv. blokací měniče, která při ustálené jízdě napevno spojí motor s převodovkou a zamezuje tak nežádoucímu prokluzu a tím i zvýšené spotřebě.
Dnes na klasický automat spoléhá velká část výrobců, protože nabízí nejvyšší komfort pro řidiče a rychlostí řazení se již často vyrovná i dvouspojkovým převodovkám.
Údržba a spolehlivost převodovky s hydrodynamickým měničem
Klasické automaty se po většinou vyznačují mimořádně dlouhou životností, je však potřeba v nich pravidelně měnit olej. Doporučený interval výměny oleje je většinou 60 000 km nebo 4 roky podle toho, co nastane dříve. Pokud výrobce vozidla udává, že je olejová náplň doživotní, pak vězte, že tím životem je myšlena pouze dvouletá záruka a zanedbávání výměn oleje může vézt až ke zničení převodovky.
Dvouspojková převodovka
Dvouspojku většina motoristů zná jako DSG, což je obchodní označení koncernu Volkswagen. Narazit však lze i na PDK od Porsche, S tronic od Audi a mnoho dalších názvů. Princip fungování dvouspojkové převodovky jsme detailně popsali v samostatném článku zde. Ve článku naleznete i přehled v ČR nejběžnějších verzí DSG.
Obecně se dvouspojkové převodovky vyznačují velmi rychlým řazením, proto je dnes najdeme u mnoha supersportovních modelů Porsche, McLaren či Ferrari. Oproti automatu s hydrodynamickým měničem jsou ale rozjezdy a změny převodů o něco méně plynulé.
Údržba a spolehlivost dvouspojkové převodovky
Dvouspojkové převodovky se dají obecně označit za spolehlivé, selhat v nich ale mohou spojky v případě, že není v převodovce pravidelně měněn olej a nebo se jedná o tzv. suché spojky. U převodovek se suchými spojkami se doporučuje měnit olej po 60 000 km, v případě mokrých spojek pak po 120 000 km. Více informací o spolehlivosti DSG naleznete v již zmíněném samostatném článku o DSG.
Bezestupňová převodovka CVT
CVT převodovka (známá také jako variátor) je známá především z japonských vozů a hybridů. Využívá jí taky většina skůtrů a čtyřkolek. Na rozdíl od ostatních převodovek nemá ve svých útrobách ozubená kola s předem danými poměry převodů, ale skládá se ze dvou protichůdných kuželů spojených hnacím řemenem. Vzájemným pohybem kuželů je dosahováno ideálního převodového poměru v každé jízdní situaci.
Absence převodů má za následek mimořádně plynulou a úspornou jízdu, protože převodovka může kdykoliv měnit otáčky kol nezávisle na otáčkách motoru. To má ale za následek i jistou bezcharakternost pohonného ústrojí, kvůli které si převodovka nikdy nenašla cestu k vyznavačům sportovní jízdy. S CVT převodovkou se nejčastěji setkáte u hybridů či plug-in hybridů.
Údržba a spolehlivost CVT převodovky
CVT převodovky jsou dnes považovány za téměř bezporuchové. Příliš jim ale nesvědčí dlouhodobé cestování ustálenou rychlostí nebo tahání těžkých přívěsů. Olej v převodovce měňte dle výrobcem předepsaných intervalů nebo po ujetí 60 000 km.
Vybíráte ojeté auto s automatem? Pozor na stočený tachometr!
Jak je z článku zřejmé, každá automatická převodovka potřebuje pravidelnou údržbu. Proto při výběru ojetého auta vždy zkontrolujte, zda byl v převodovce pravidelně měněn olej v intervalech předepsaných výrobcem. Po prodejci vozu chtějte údržbu převodovky doložit servisní knihou případně fakturami z autoservisu.
Velkým rizikem je potom nákup ojetého vozu se stočeným tachometrem. V takovém případě vás může kvůli výraznému opotřebení či zanedbané údržbě čekat kompletní výměna automatické převodovky, která leckdy znamená vyšší výdaj než je hodnota celého vozu.
Vždy si před nákupem prověřte historii ojetého vozu. Kromě historie najetých kilometrů můžete odhalit i předchozí poškození, servisní záznamy či záznamy o předchozí inzerci vozidla včetně fotografií.
Historii vozu prověříte snadno on-line v největší databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě na webu Cebia.com.
Slovenská verze článku: Automatická prevodovka - Viete, ako funguje a ako sa o ňu starať?
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.