Základní funkcí automatické převodovky je samočinné přenášení síly motoru na kola vozidla bez zásahů řidiče. Výrobci toho dosahují různými způsoby a automaty se mohou až nečekaně lišit. 

Shodné je ale ovládání převodovky - pro jízdu stačí na voliči převodovky zvolit jeden z níže popsaných režimů.

Písmena u automatické převodovky

P - Park - parkovací poloha.
R - Reverse - jízda vzad.
N - Neutral - vyřazení převodovky z činnosti například pro potřeby odtahu vozidla.
D - Drive - jízda vpřed.
M - Manual - možnost manuální volby převodů (pouze u převodovek vybavených touto funkcí).

Doplňkové režimy automatické převodovky

M - Manual - režim promanuální volbu převodových stupňů.
S - Sport - sportovní režim převodovky udržující vyšší otáčky motoru.
W - Winter - zimní režim zlepšující trakci na sněhu a ledu.
B - Brake - režim umožňující rekuperaci elektrické energie u elektromobilů a hybridů.

Automatické převodovky: druhy

Pod názvem "automat" se může skrývat velmi odlišná technika. Základní druhy automatických převodovek jsou:

  • Robotizovaná převodovka
  • Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
  • Dvouspojková převodovka
  • Bezestupňová převodovka CVT

Robotizovaná převodovka

Robotizovaná převodovka je konstrukčně nejjednodušší a pro výrobce také nejlevnější cesta, jak zákazníkům nabídnout automatické řazení. V podstatě se totiž jedná o manuální převodovku doplněnou o elektromechanické ovládání obsluhující spojku i změny rychlostních stupňů. Díky tomu může výrobce vyrábět manuální i automatickou skříň na stejné lince a šetřit náklady.

Zákazníky navíc potěší velmi nízký příplatek za automat oproti manuálu. Co je však potěší výrazně méně je chování a jízdní projev této převodovky. Rozjezdy jsou často ucukané, jízda není plynulá a samotné řazení trvá nepřiměřeně dlouho. Shodná konstrukce s manuální převodovkou prostě nedovoluje rychlé změny převodů či dlouhodobý prokluz spojky. 

Robotizované převodovky se tak ujaly především v levných modelech (Škoda Citigo, VW UP! či Toyota Aygo). Narazit na ně lze také u starších sportovních vozů, kde sice řadí rychleji ale o to nevybíravěji.

Údržba a spolehlivost robotizované převodovky

Jelikož je robotizovaná převodovka velmi podobná manuálu, nevyžaduje oproti němu ani zvlášť zvýšenou péči. Pokud není výrobcem stanoven interval výměny oleje v převodovce, tak jej měňte po 200 000 km (stejně jako u manuálních skříní). Opotřebením pak odchází spojka, její cena je ale stejná jako u stejného vozu s manuální převodovkou. 

Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

Pod poněkud složitým názvem se skrývá vůbec nejrozšířenější druh automatické převodovky, jejíž kořeny sahají až do roku 1948. Princip klasického automatu pak spočívá v onom hydrodynamickém měniči, který v převodovce nahrazuje spojku. Na klikové hřídeli motoru je umístěno čerpadlo, které žene olej na turbínu umístěnou na vstupní hřídeli převodovky. Díky tomu může převodovka pracovat s takřka neomezeným prokluzem a rozjezdy či pomalé popojíždění jsou dokonale plynulé

Neustálý prokluz převodovky měl u starších vozů za následek zvýšenou spotřebu paliva, moderní převodovky však disponují tzv. blokací měniče, která při ustálené jízdě napevno spojí motor s převodovkou a zamezuje tak nežádoucímu prokluzu a tím i zvýšené spotřebě. 

Dnes na klasický automat spoléhá velká část výrobců, protože nabízí nejvyšší komfort pro řidiče a rychlostí řazení se již často vyrovná i dvouspojkovým převodovkám. 

Údržba a spolehlivost převodovky s hydrodynamickým měničem

Klasické automaty se po většinou vyznačují mimořádně dlouhou životností, je však potřeba v nich pravidelně měnit olej. Doporučený interval výměny oleje je většinou 60 000 km nebo 4 roky podle toho, co nastane dříve. Pokud výrobce vozidla udává, že je olejová náplň doživotní, pak vězte, že tím životem je myšlena pouze dvouletá záruka a zanedbávání výměn oleje může vézt až ke zničení převodovky. 

Dvouspojková převodovka 

Dvouspojku většina motoristů zná jako DSG, což je obchodní označení koncernu Volkswagen. Narazit však lze i na PDK od Porsche, S tronic od Audi a mnoho dalších názvů. Princip fungování dvouspojkové převodovky jsme detailně popsali v samostatném článku zde. Ve článku naleznete i přehled v ČR nejběžnějších verzí DSG.

Obecně se dvouspojkové převodovky vyznačují velmi rychlým řazením, proto je dnes najdeme u mnoha supersportovních modelů Porsche, McLaren či Ferrari. Oproti automatu s hydrodynamickým měničem jsou ale rozjezdy a změny převodů o něco méně plynulé

Údržba a spolehlivost dvouspojkové převodovky

Dvouspojkové převodovky se dají obecně označit za spolehlivé, selhat v nich ale mohou spojky v případě, že není v převodovce pravidelně měněn olej a nebo se jedná o tzv. suché spojky. U převodovek se suchými spojkami se doporučuje měnit olej po 60 000 km, v případě mokrých spojek pak po 120 000 km. Více informací o spolehlivosti DSG naleznete v již zmíněném samostatném článku o DSG.

Bezestupňová převodovka CVT 

CVT převodovka (známá také jako variátor) je známá především z japonských vozů a hybridů. Využívá jí taky většina skůtrů a čtyřkolek. Na rozdíl od ostatních převodovek nemá ve svých útrobách ozubená kola s předem danými poměry převodů, ale skládá se ze dvou protichůdných kuželů spojených hnacím řemenem. Vzájemným pohybem kuželů je dosahováno ideálního převodového poměru v každé jízdní situaci. 

Absence převodů má za následek mimořádně plynulou a úspornou jízdu, protože převodovka může kdykoliv měnit otáčky kol nezávisle na otáčkách motoru. To má ale za následek i jistou bezcharakternost pohonného ústrojí, kvůli které si převodovka nikdy nenašla cestu k vyznavačům sportovní jízdy. S CVT převodovkou se nejčastěji setkáte u hybridů či plug-in hybridů.

Údržba a spolehlivost CVT převodovky

CVT převodovky jsou dnes považovány za téměř bezporuchové. Příliš jim ale nesvědčí dlouhodobé cestování ustálenou rychlostí nebo tahání těžkých přívěsů. Olej v převodovce měňte dle výrobcem předepsaných intervalů nebo po ujetí 60 000 km

Kupujete ojeté vozidlo? Prověřte si jeho historii! 

Kontrolu historie jakéhokoliv vozidla provedete jednoduše v největší databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě na webu Cebia.com.
Stačí zadat VIN kód vozidla a ihned můžete zkontrolovat řadu informací: 

Tip: Chcete získat slevu 10 % na prověření vozidla? Stačí se přihlásit k odběru novinek a my vám slevu obratem pošleme na váš e-mail -> Přihlásit odběr.

Prověřit VIN kód >
 

Slovenská verze článku: Automatická prevodovka - Viete, ako funguje a ako sa o ňu starať?