Vladimíra jsme se zeptali, na jaké zavážné problémy lze narazit u ojetých aut a také na to, proč se vyplatí kontrola ojetého auta expertem.

Pane Miškaniči, jaké jsou nejčastější známky toho, že auto může mít vážné problémy?

Tou první je nižší cena než obdobné modely na trhu. Pokud se daný model prodává v ceně třeba 160 000 Kč a najdete inzerát za 100 000 Kč, bude to mít svůj důvod. Dále jde o vysoký nájezd nebo špatnou motorizaci. Problémem může být i samotný model vozu, u kterého je náročné sehnat náhradní díly na opravu.

Týkají se vážné problémy u ojetin především nepřiznaných nehod nebo mohou souviset i s něčím jiným?

V podstatě nemusí mít s nehodou nic společného. O zatajovaných nehodách se mluvilo a psalo už tak moc, až kupující zapomněl, že na voze je mnohem víc věcí, a někdy o dost vážnějších, než oprava po nehodě. Může se jednat třeba o špatnou motorizaci, která trpí na časté vady. Tato věc dokáže následně potrápit peněženku majitele víc než to, že vůz má vyměněné díly po nehodě.

Dá se vážný problém s autem poznat jen z inzerátu, servisní historie nebo z rozhovoru s prodejcem?

Ano, něco málo se dá poznat i z inzerce. Jako příklad uvedu rozdíl v odstínu barvy nebo odlišně opotřebované přední světlomety. Nemusí to ale hned znamenat vážnou nehodu.

Ze servisní historie (např. Cebia) zjistíte více – pokud tam jsou záznamy o lakování a výměně dílu, nemusíte být Einstein, aby vám došlo, že se něco na voze odehrálo. Další otázkou je, v jakém rozsahu byla realizována oprava a jaký dopad to bude mít na funkčnost vozu. Ne každé lakování znamená “totálku“.

Pokud jde o rozhovor s prodávajícím, tady to je o člověku, co vám přizná a co ne. Pokud půjde o nákup od soukromé osoby, převážně vám řekne, co o voze ví, a kolikrát toho není moc. V bazaru je to také individuální. Všechno je o lidech a přístupu. Znám bazary, kde je o klienty pečováno víc a také znám bazary, kde o klienty není pečováno vůbec.

Jaká jsou typická místa, kde se mohou skrývat problémy negativně ovlivňující stabilitu a bezpečnost vozu?

Jednoznačně to jsou deformační zóny a nosné části vozu. To jsou věci, které by měly zůstat nedotčené – bez zásahu.

Jakým způsobem identifikujete závažné problémy? Máte nějaké speciální přístroje?

V dnešní době bez kvalitní certifikované diagnostiky není možné vozidlo důkladně zkontrolovat. Vozidla mají řídící jednotky, hromadu elektroniky a samozřejmě čím novější vůz, tím víc elektroniky a bezpečnostních asistentů. To vše je dobré diagnostikovat, protože opravy a výměny dílů bývají drahé.

Dokáže tyto problémy odhalit i běžný kupující, který nemá zkušenosti a technické znalosti vozů?

Bez znalosti problematiky jednotlivých modelů, motorizace, funkcí a funkčnosti se obávám, že ne.  I když bych nerad zatracoval zdravý selský rozum. Střízlivý pohled na věc dokáže vytvořit alespoň základní představu o stavu vozidla.

Jaká jsou klíčová místa vozu, na která by se kupující měli zaměřit při hledání vážných problémů?

Jako jednu z věcí bych poradil podívat se na motor a případné úniky různých kapalin, rovnoměrnost opotřebení pneumatik, chod motoru a funkčnost spojky.

U automatu plynulost řazení, i když tady už to chce vědět, jaký má být požadovaný projev převodovky. Podívat se do expanzní nádoby, jestli tam nejsou známky oleje, na opotřebení interiéru a podobně. Těch věcí je samozřejmě více a u většiny je potřeba již něco o vozech vědět.

Které součásti vozidla jsou obzvláště nákladné na opravu nebo výměnu?

Jde samozřejmě o motor a převodovku. Dále jde o řídicí jednotky, airbagy, pohony 4x4 a klimatizaci. Ceny dílů mohou být astronomické.

Jaké mohou mít vážné problémy s autem vliv na bezpečnost?

Třeba selhání brzd nebo ztrátu výkonu, když ho potřebujete - například u předjíždění, zkrat v elektroinstalaci a následný požár vozidla a mnoho dalšího. To vše zásadně ovlivňuje vaši bezpečnost a také bezpečnost dalších účastníků provozu.

Kontrola ojetého auta expertem se zkrátka vyplatí

A co vy, plánujete nákup ojetého vozu a chcete mít co největší jistotu, že je v pořádku? Nechte si pomoct například právě od partnerského technika společnosti Autobezobav Vladimíra Miškaniče nebo využijte služeb dalších 40 partnerských techniků Autobezobav. Koupit kvalitní ojetý vůz nebylo nikdy jednodušší a bezpečnější.