Jak vybrat ojeté auto do 200 000 Kč 

Nabídka ojetých vozů v ceně do 200 000 Kč je extrémně široká - za tuto cenu si můžete koupit pět let starou Škodu Fabia s tříválcem, nebo dvacet let starý Range Rover s osmiválcem. Při výběru ojetiny vždy berte v potaz také její provozní náklady a cenu oprav. 

Čím starší a složitější auto koupíte, tím více peněz dáte za jeho provoz a opravy. U zmíněné pětileté Fabie zaplatíte po koupi povinné ručení, vyměníte olej a můžete jezdit. U Range Roveru vás možná první servis bude stát více než samotné auto. 

Proto je důležité ojetá auta vybírat především podle jejich spolehlivosti. Značka, design či výbava by měly být až druhořadá kritéria. 

Na první servis si připravte minimálně 20 000 Kč 

Kupujete-li ojeté auto, velmi pravděpodobně budete muset po koupi něco málo opravit. Zlaté pravidlo praví, že na první servis máte mít připraveno 10 % z kupní ceny automobilu. U auta za 200 000 Kč si připravte alespoň 20 000 Kč, což vám pokryje minimálně výměnu motorového oleje a výměnu brzd, případně rozvodů. U aut z vyšších tříd počítejte s ještě vyššími náklady.

Městské auto do 200 000 Kč 

2018_Skoda_Citigo_SE_MPi_1.0_Front

Škoda Citigo / VW Up! / Seat Mii (2011 - 2023)

Škoda Citigo je společně se svými bratříčky VW Up! a Seat Mii mimořádně spolehlivé auto. Ač vypadá jako městský prcek, uvnitř nabízí nečekaně velkorysý prostor, zvládne i dálniční přesuny a je velmi levné na provoz. 

Citigo se nabízelo pouze s atmosférickým benzínovým motorem 1.0 MPi o výkonu 44 nebo 55 kW. V obou případech se jedná o identický motor, který je v případě 44 kW verze pouze elektronicky "přiškrcen" na nižší výkon. Motor je vybaven jednoduchým nepřímým vstřikováním paliva a je téměř nezničitelný (na českých silnicích jezdí mnoho kousků s nájezdem přes 400 000 km). Spotřeba benzínu se pohybuje mezi 5 a 6 litry na 100 km.

Toužíte-li po lepší dynamice, můžete sáhnout po VW Up! s přeplňovaným motorem 1.0 TSI, kterému ale příliš nesvědčí krátké městské trasy. 

A co Citigo trápí? Nejvíce asi koroze kolem víčka nádrže kvůli absenci zadních podběhů. Tomu lze naštěstí jednoduše předejít instalací plastových podběhů z dražšího VW Up!. Další věci už jsou spíše maličkosti - praskají plastové tyčky stabilizátorů (oprava za pár set korun) a spojka nemá zrovna největší životnost. 

Suzuki Swift NZ (2010 - 2016) 

Suzuki_Swift_Cebia

Ač vypadá Swift jako roztomilé městské vozítko, umí toho nabídnout více než o mnoho dražší a větší modely. I základní motorizace 1.2 VVT (69 kW) umí s lehkou karoserií pěkně zacvičit, motoru navíc sekunduje velmi příjemně nastavený podvozek, který dobře tlumí nerovnosti a dovolí i rychlejší průjezdy zatáček. 

Pro náruživé řidiče existuje verze Swift Sport s motorem 1.6 VVT o výkonu 136 koní. Horalům naopak výborně poslouží Swift s pohonem všech kol 4x4, který vás vytáhne z nejedné sněhové šlamastiky. 

Spolehlivost Swiftu je ukázková, zvláště zmíněné motory 1.2 VVT a 1.6 VVT jsou velmi dobrá volba. Díky nepřímému vstřikování netrpí na karbonování a hodí se tak i na městské popojíždění. Swift lze sehnat i se čtyřstupňovým automatem, u kterého stačí pravidelně měnit olej a vydrží na věky. Naopak se vyhněte malému dieselovému motoru 1.3 DDiS, u kterého bývají drahé problémy se vstřikováním.

A co koroze? Ta se Swiftu naštěstí příliš netýká. Přesto auto zkontrolujte, zvlášť pokud se jedná o verzi 4x4 provozovanou na horách. 

Malé rodinné auto do 200 000 Kč

Škoda Fabia III (2014 - 2021)

skoda_fabia_combi_cebia

Možná to nebude volba srdcem, ale peněženka i zbytek rodiny vám za nákup ojeté Fabie určitě poděkuje. Je to velmi praktické a spolehlivé auto, kterého je navíc na našem trhu obrovský výběr. 

Pro nenáročné řidiče nebo na krátké městské popojíždění lze doporučit základní motor 1.0 MPI (stejný jako v Citigo), pokud chcete mít Fabii jako rodinné auto, sáhněte určitě po motoru 1.2 TSI - překvapivě hezky jede a spotřeba se bude pohybovat mezi 5 a 7 litry benzínu na 100 km. Naopak nedoporučujeme dieselový motor 1.4 TDI - je hlučný, déle se zahřívá a jízda s ním vás nebude bavit. 

Na co si dát pozor? U Fábie si zkontrolujte její historii, protože mnoho z nich jezdilo jako služební vůz (a to i třeba ve stavebních firmách). Ideální volbou je auto po soukromém majiteli, který může doložit servisní historii. Vyhněte se automatické převodovce DSG, ve Fabii je totiž její jednodušší verze, která při vyšších nájezdech vyžaduje hodně drahé opravy

Toyota Auris II (2012 - 2018)

Toyota_Auris_II_Cebia

Toyota je dlouhá léta synonymem pro spolehlivost a platí to i pro druhou generaci Aurisu. Je to prostorné rodinné auto dostupné jako hatchback a kombi, se kterým nešlápnete vedle. Vybírat lze z několika benzínových motorů, z nichž lze určitě doporučit atmosférickou jednotku o objemu 1,6 litru. Motor je kultivovaný, spolehlivý a autu dává slušnou dynamiku. Modernější benzín o objemu 1,2 litru je již přeplňovaný s přímým vstřikem paliva, ani o něm ale nekolují žádné špatné historky.

Dieselovým motorům se raději vyhněte, mají již ekologické vybavení v podobě EGR ventilu či filtru pevných částic, jejichž oprava vás může vyjít poměrně draho. Pokud chcete jezdit za málo, sáhněte raději po hybridní verzi, která je velmi spolehlivá. 

Na co dát pozor? Celkově je Auris velmi spolehlivý, jen u zmiňovaných dieselů vás mohou čekat dražší opravy. U hybridu si nechte proměřit baterii a u verzí s automatickou převodovkou CVT zkontrolujte, zda byl pravidelně měněn její olej. Koupi ojetého Aurisu lze pouze doporučit. 

Velké rodinné auto do 200 000 Kč

Volvo V70 III (2008 - 2016)

Volvo_V70_III_Cebia

Auto pro rodinu musí být velké a hlavně bezpečné. Obě kritéria splňuje Volvo V70 na jedničku. Oproti německým velkým kombíkům je ale také poměrně spolehlivé a velmi dobře si drží hodnotu.

Co se týče motorizace, určitě vybírejte mezi dieselovými pětiválci o objemu 2 a 2,4 litry (značené jako D4 a D5). Při správné údržbě se jedná prakticky o nesmrtelné motory, totéž se dá říci o automatické převodovce, která je s těmito motorizacemi nejčastěji spojená. U novějších aut už může být filtr pevných částic, který je potřeba čas od času vyčistit nebo vyměnit. 

Velkým nešvarem V70 je malá nabídka kvalitních ojetin, dobrý kus tak můžete hledat docela dlouho. Určitě doporučujeme přizvat odborníka na Volva, který vůz po technické stránce důkladně zkontroluje. Volva jsou také oblíbeným terčem podvodníků, kteří stáčejí tachometry, proto od prodejce vždy chtějte VIN kód a historii vozu si prověřte

Opel Zafira B (2005-2014)

1200px-Opel_Zafira_08-7-2005_silver_vr

Opel Zafira je asi nejlepší ojeté MPV, jaké si můžete koupit. Ostatně zmiňovali jsme jej i v našem seznamu nejlepších aut do 100 000 Kč. Starší kusy lze totiž skutečně pořídit za pár desítek tisíc korun, s rozpočtem 200 000 Kč se však dostanete na mnohem zachovalejší a novější kousky po faceliftu. 

Jednoznačně se dají doporučit dieselové motory 1.9 CDTi a 2.0 CDTi - oba jsou velmi spolehlivé a i s plně naloženým autem hezky hýbou. Nesmrtelná je také klasická automatické převodovka s hydroměničem, která se k charakteru auta výborně hodí. 

Kromě standardní údržby není u Zafiry nic, čeho byste se mohli bát. Dejte jen pozor na špatně opravená auta, kterým může v místě oprav korodovat karoserie. Ideálně si před koupí Zafiry prověřte její historii, která vám může kromě jiného odhalit i pojistné události

SUV do 200 000 Kč

Suzuki SX4 / Fiat Sedici (2006 - 2014)

sx4

Malé, jednoduché SUV se spolehlivým pohonem všech kol. Tak jde v jedné větě shrnout Suzuki SX4 a jeho dvojče Fiat Sedici. Suzuki jednoduchá auta zkrátka umí a ani SX4 není výjimkou. 

Nejlepší volbou je benzínový motor o objemu 1,6 litru spárovaný s pohonem všech kol. Kromě předepsané údržby vás u tohoto motoru žádné výdaje čekat nebudou, navíc je i příjemně kultivovaný. V nabídce jsou i dieselové motory, které jsou ale dražší na údržbu (výměna DPF filtru, EGR ventilu apod.), pokud však po naftové jednotce toužíte, sáhněte po dvoulitru 2.0 DDiS původem od Fiatu, se kterým bývá nejméně problémů. 

U aut s pohonem 4x4 zkontrolujte korozi podvozku, jinak u SX4 žádné velké pasti nehledejte. Před nákupem však i zde doporučujeme kontrolu vozu technikem a prověření historie

Toyota RAV4 (2005 - 2012)

Toyota_RAV4_III_Cebia

Třetí generace RAV4 je skvělé auto po všech stránkách, proto si velmi dobře drží cenu i na trhu s ojetými vozidly. Vzhledem neurazí a při správné údržbě vám vydrží roky. 

Nejlepší volbou bude benzínový motor o objemu 2 litry, má sice vyšší spotřebu okolo 9 litrů na 100 km, je ale absolutně spolehlivý. Naopak poměrně rozšířené diesely o objemu 2,2 litru mohou při vyšších nájezdech vyžadovat výměnu vstřikovačů, což je velmi drahá oprava.

Pokud vyberete dobrý kus, důkladně si prověříte jeho historii a necháte jej zkontrolovat technikem, bude vám RAV4 sloužit spolehlivě a dlouho.

Bez prověření historie auto nekupujte

U každého ojetého automobilu je zásadní kontrola jeho historie, lze tím snadno předejít velkým problémům. Na trhu se bohužel vyskytuje mnoho špatně opravených vozů po totálních haváriích, odcizených vozidel s padělanou identitou a vozů se stočeným tachometrem

Riziko koupě závadové ojetiny výrazně snížíte prověřením historie v největší evropské databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě na Cebia.com. Prověření je online a pro získání kompletního reportu potřebujete znát pouze VIN kód vozidla, který vám každý poctivý prodejce rád poskytne.

Po kontrole historie vozidla by měla samozřejmě následovat i fyzická prohlídka vozu zkušeným mechanikem nebo v autoservisu.