Jak funguje filtr pevných částic DPF
K čemu je filtr DPF dobrý? Jak zkontrolovat jeho správnou funkci?
Filtr pevných částic (DPF – Diesel Particulate Filter) je zařízení odstraňující jemné prachové částice z výfukových plynů. Ty jsou kancerogenní a filtr tak chrání naše zdraví. O DPF filtrech by měli vědět hlavně majitelé osobních vozidel s naftovým motorem (najdeme je však i u moderních vozů se zážehovým motorem).
Jak DPF funguje?
Zjednodušeně řečeno jde vlastně o jakýsi lapač sazí. Na sítko uvnitř filtru se zachytávají pevné částice z výfukových plynů a následně se spalují. Za ideálních podmínek by měl být DPF filtr samoregulační jednotkou a měl by mít zhruba stejnou životnost jako samotné auto. Filtr DPF se sám po určitém čase čistí vypalováním sazí především při delší jízdě po dálnici.
Pokud jezdíte často krátké jízdy po městě, filtr se snadno zanese a je potřeba nechat ho zkontrolovat a vyčistit. Výměna filtru je pak už zpravidla finančně velmi náročnou záležitostí. Proto si někteří majitelé těchto vozů nechávají nefunkční filtr nelegálně demontovat, lidově se tomu říká “vytloukání filtrů pevných částic” nebo "DPF off".
Riziko chybějícího DPF filtru
DPF filtrem jsou povinně vybaveny veškeré dieselové motory splňující emisní normu Euro 5 vydanou v roce 2009 a vozy novější. V současné době se odhaduje, že v České republice jezdí až 1 milion automobilů s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic. A to je docela problém - pro nás všechny, ale především pro majitele těchto aut. Při koupi ojetého diselového auta vždy zkontrolujte, zda v autě filtr je a zda je funkční. O tom, jak poznat, zda DPF filtr v autě je, jsme psali v samostatném článku.
Pokud totiž budete vlastnit auto s naftovým motorem, které má mít DPF filtr a nemá ho vaše auto bude nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích a vystavujete se riziku pokuty ve výši 50 000 Kč. Váš vůz dříve či později neprojde emisní kontrolou při pravidelné povinné STK. Navíc se budete přičiňovat o znečišťování vzduchu, který dýcháme.
Pokud pojedete s naftovým vozem bez DPF do zahraničí, riskujete ještě víc. Např. v Rakousku nebo Německu pokud silniční kontrola pojme podezření (sáhne do výfuku bílou rukavicí), že nemáte v autě DPF filtr, doprovodí vás na nejbližší STK. Pokud se tam podezření potvrdí, hrozí vám pokuta až 5 000 euro, tedy asi 125 000 Kč. Policie samozřejmě vozidlo ihned odstaví a zakáže vám další jízdu.
Jak si správnou funkci DPF sami zkontrolujete?
Pro prvotní orientaci a zjištění, zda auto má funkční filtr DPF nebo zda ho nemá dokonce demontovaný, vám poradíme jednoduchý test, který můžete udělat např. i v autobazaru. Vezměte si papírový kapesník a vytřete jím zevnitř koncovku výfuku. Pokud bude kapesník obalený vrstvou černých sazí, DPF je zcela nefunkční nebo chybí. Pokud je kapesník jen ušpiněný, je filtr částečně zanesený a potřebuje vyčistit. Když vyndáte kapesník skoro čistý, DPF funguje správně.
Jde o jednoduchou a předběžnou kontrolu, ale může vám pomoct třeba při výběru ojetého auta. Pokud identifikujete problém, kontaktujte servis, kde vám filtr buď vyčistí nebo vymění. U modernějších aut elektronika motoru pozná, že je filtr zaplněný, a informuje o tom řidiče rozsvícením kontrolky na palubní desce.
Co dělat, abyste neměli s filtrem pevných částic problémy?
Již jsme zmínili důležitost časté jízdy mimo město. Vozy z naftovým motorem jsou k tomu koneckonců vlastně primárně určené. Regenerace filtru pevných částic se u dieselů spouští přibližně každých 500 kilometrů. Dalším důležitým aspektem je tankování kvalitní nafty. Obecně platí, že naftové motory jsou na kvalitu paliva citlivější než ty benzinové. Určitě pomůžou i aditiva do paliva, které udrží filtr dlouhodobě čistý. Jako prevence zanesení DPF filtru je vhodná také dekarbonizace motoru vodíkem. Dojde k výraznému snížení množství škodlivých výfukových plynů a sazí, které DPF filtr zanášejí.
Vybíráte ojetý vůz? Prověřte si jeho historii!
Historii ojetého vozu snadno zkontrolujete online v největší databázi záznamů o ojetých SUV v Evropě na základě jeho VIN kódu na webu Cebia.com. Prověření může obsahovat:
- Kontrolu poškození (v 32 zemích včetně Německa, Francie apod.)
- Kontrolu tachometru
- Ověření pravosti VIN
- Kontrolu odcizení
- Historii STK a emisních kontrol (včetně protokolů a nalezených vad)
- Servisní historii
- Historii inzerce
- Ocenění vozu
- + další cenné informace
Prověřit VIN kód >
Co to je VIN?
VIN (Vehicle Identification Number) je unikátní kód o 17 znacích, který je rodným číslem každého vyrobeného vozu. Své vlastní VIN mají nejen osobní vozidla, ale také motocykly, nákladní vozidla, vozíky, přívěsy či obytné vozy.
VIN najdete na mnoha různých místech ve vozidle. Přesné umístění VIN je rozdílné u každého vozidla, vždy jej však spolehlivě najdete v dokladech od vozu (velký TP a malý TP).
Slovenská verze článku: Ako funguje filter pevných částíc DPF
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.