Technická kontrola (STK)
STK neboli technickou kontrolu musí pravidelně absolvovat každé vozidlo. Co všechno obnáší?
Technická kontrola
Technická kontrola (neboli STK) je kontrola motorového vozidla podléhající podmínkám stanoveným zákonem. Kontroly provádí stanice technické kontroly (STK), které kromě technických prohlídek silničních vozidel zpravidla nabízejí i další služby jako měření emisí, ověřování tachografů, evidenční kontroly apod.
Zobrazit mapu stanic technických kontrol (STK)
Technickou kontrolu musí pravidelně absolvovat všechna silniční vozidla registrovaná v České republice a ta, která jsou opatřena registrační značkou. Jedinou výjimkou jsou vozidla kategorie R.
Technických kontrol je několik druhů, běžný motorista se však nejčastěji setká s pravidelnou technickou prohlídkou a evidenční kontrolou (vše o evidenční kontrole naleznete v samostatném článku).
Typy technických kontrol
- Pravidelná technická prohlídka
- Opakovaná technická prohlídka
- Evidenční kontrola
- Technická prohlídka na žádost zákazníka
- Technická prohlídka před registrací vozidla
- Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla
- Technická prohlídka ADR
Kolik stojí pravidelná technická prohlídka?
Cenu technické kontroly si určuje každá STK podle sebe. Nejčastěji se cena pohybuje od 1 500 do 2 000 Kč.
Jak STK probíhá a kdy na ni musíte
Pravidelná technická kontrola se u běžně provozovaných osobních automobilů provádí každé 2 roky. U nových vozidel je první technická vyžadována až po prvních 4 letech provozu následně každé 2 roky. Dobu platnosti STK lze najít ve velkém technickém průkazu či na červené nálepce na zadní registrační značce. Přehled všech druhů STK a délku jejich platnosti naleznete zde.
Pokud víte, že je vůz v dobrém technickém stavu, nemusíte se technické kontroly bát. Pokud je však vozidlo starší nebo má nějaké vady, zvažte provedení technické kontroly automechanikem. Většina autoservisů tuto službu nabízí. Automechanik nejprve vozidlo zkontroluje a případně opraví závady, které by bránily úspěšnému absolvování technické kontroly. Navíc si ušetříte nervy a čas. Pokud se rozhodnete, že vše zvládnete sami, STK bude probíhat zhruba tímto způsobem:
- Než vyrazíte, řádně auto zkontrolujte - funkčnost všech světel, funkčnost brzd, únik kapalin, nahuštění a správnost rozměrů pneumatik a hloubku dezénu. Též je nutné odstranit staré dálniční známky ze skla a poklice z kol, pokud je jimi vůz vybaven.
- Připravte si všechny dokumenty, které jsou popsány níže v článku. Zjistěte si také, kolik si daná STK za kontrolu účtuje a zda lze platit kartou či pouze hotově. Kontrolu můžete absolvovat na kterékoliv STK v České republice.
- Po příjezdu na STK vyhledejte recepci/kancelář, ve které se ohlásíte, předložíte potřené dokumenty a uhradíte kontrolu. Obsluha STK vás poté nasměruje k dílně, kde mechanik provede měření emisi a kontrolu VIN.
- Následuje samotná kontrola vozidla (obsah kontroly naleznete níže v článku), zpravidla se provádí v jiné dílně než měření emisí (zobrazit mapu stanic měření emisí). Mechanik většinou provádí kontrolu bez vaší asistence, maximálně můžete být požádáni a zapnutí světel.
- Po provedení kontroly vám bude vystaven protokol o technické prohlídce, ve kterém naleznete soupis případných závad ve třech kategoriích - lehké, vážné a nebezpečné.
- Lehké závady - nebrání bezpečnému provozu, technickou jste úspěšně absolvovali.
- Vážné závady - technickou dostáváte pouze na 30 dní, během nichž musíte závady opravit a znovu provést technickou kontrolu.
- Nebezpečné závady - s vozidlem nesmíte odjet, musíte zajistit jeho odtah, opravu a znovu jej přistavit (znovu pomocí odtahovky) zpět na STK. Dokud neprovedete novou kontrolu, vůz se nesmí pohybovat na pozemních komunikacích!
Co s sebou na STK
- Velký technický průkaz (originál, pokud jej stále vlastníte)
- Malý technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla)
- Doklady o homologaci doplňků
- Protokol o měření emisí (pokud jste jejich měření absolvovali před technickou kontrolou)
Pokud jdete na opakovanou technickou prohlídku, nezapomeňte také na protokol o předchozí prohlídce, na jehož základe je prováděna prohlídka opakovaná.
Údaje o prohlídce se již nezapisují do velkého techničáku
Od 1. 1. 2024 se informace o provedené technické kontrole či měření emisí nezapisují do velkého technického průkazu! Tyto údaje (včetně data příští STK) jsou nadále evidovány pouze online.
Co se kontroluje na STK
- Identifikace vozidla - VIN kód, registrační značka a další identifikátory
- Stav tachometru - jak zkontrolovat tachometr naleznete zde
- Řízení - technický stav, geometrie, vůle
- Brzdy - technický stav, účinnost, stejnosměrnost, brzdové vedení
- Skla - technický stav, homologace, zatmavení
- Světla - technický stav a homologace
- Podvozek (včetně pneumatik a ráfků) - technický stav, vůle, homologace a schválení, úniky kapalin, koroze, funkce tlumičů
- Karoserie - stav a koroze nosných částí, doplňky a úpravy, vůle, ostré a nebezpečné hrany, zástěrky a kryty
- Motor - homologace, výkon motoru, hlučnost a účinnost výfuku, únik kapalin, elektromagnetické odrušení
- Funkčnost bezpečnostních pásů, airbagů a povinné výbavy
Za které závady se u STK nejčastěji vyhazuje
- Přiliš ojeté pneumatiky nebo nesprávný rozměr pneumatik
- Únik provozních kapalin (motorový olej, chladicí kapalina apod.)
- Absence filtru pevných částic nebo katalyzátoru
- Zatmavená skla bez schválení a homologace
- Nefunkční světla (funkční musí být i osvětlení registrační značky)
- Příliš hlučný výfuk, nefunkční katalyzátor
- Neschválené úpravy (tuning)
Co brání provedení STK?
Technická prohlídka nemůže být provedena, brání-li tomu výrazné znečištění vozidla, vybavení vozidla poklicemi kol anebo ohrožuje-li technický stav vozidla zdraví nebo život kontrolního technika.
Mohu být přítomen u STK?
Ze zákona je fyzická osoba oprávněna být technické prohlídce přítomna (§ 47, odst. 5, zákona č. 56/2001 Sb.). Přitom je ale povinna řídit se pokyny zaměstnanců provozovatele stanice technické kontroly pro zachování bezpečnosti.
Historie prodělaných STK
Pokud vás zajímá, kdy a jaké technické prohlídky vaše (nebo jakékoliv jiné) vozidlo prodělalo, můžete to zjistit online na webu Cebia.com. Jediné co musíte znát je VIN kód vozidla, po jeho zadání se vám zobrazí kompletní historie prodělaných technických kontrol.
Pokud je navíc ke kontrole dostupný protokol, můžete si jej stáhnout. V něm lze dohledat například nalezené závady vozidla.
Kontrola historie vozu v největší databázi v Evropě na Cebia.com
Společnost Cebia spravuje největší databázi záznamů o ojetých vozidlech v Evropě, ve které můžete kromě historie STK zkontrolovat všechny důležité údaje z historie vozidla:
- Kontrolu tachometru
- Kontrolu poškození (v 32 zemích včetně Německa, Francie apod.)
- Kontrolu odcizení
- Kontrolu financování
- Servisní historii
- Historii inzerce
- Kontrolu taxi
- Svolávací akce
- Ocenění vozu
- + další důležité informace
Rozsah informací se u vozidel může lišit v závislosti na jejich dostupnosti, stáří vozidla atp.
Prověřit VIN kód >
Pojištění technické kontroly
Pokud vlastníte nebo si plánujete pořídit starší vůz, který není ve zcela dobrém technickém stavu, a bojíte se, že neprojdete technickou kontrolou či měřením emisí, můžete si sjednat pojištění technické kontroly. Toto pojištění kryje náklady za opravu nebo výměnu krytých součástek, kvůli kterým auto nezískalo osvědčení o technické způsobilosti. Vztahuje se i na případný odtah vozidla včetně poplatku za opakovanou kontrolu na STK (TK i ME). Společnost Cebia není poskytovatelem tohoto pojištění.
Bez platné technické nikdy nejezděte!
Pokud zjistíte, že má váš vůz propadlou STK, určitě s ním nikam nejezděte. Přestože se to může zdát jako drobnost, hrozí vám za řízení takového vozidla vysoká pokuta, v krajním případě i zákaz řízení. V případě dopravní nehody vám navíc pojišťovna nemusí proplatit vzniklou škodu.
Co vše vám hrozí při jízdě bez STK se dozvíte v samostatném článku.
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.