Katalyzátor - jak funguje a kdy ho měnit
Katalyzátor výfukových plynů je zařízení snižující emise spalovacích motorů, které vznikají při spalování benzínu nebo nafty. Za pomoci chemických reakcí jsou nebezpečné látky měněny na vodu, oxid uhličitý, dusík a další méně škodlivé sloučeniny.
Jak katalyzátor funguje
Katalyzátor je součástí výfukového systému, nachází se co nejblíže motoru, protože pro svou fungkci potřebuje teplotu minimálně 300° C. Moderní auta jsou vybavena ještě tzv. předkatalyzátorem umístěným přímo za výfukovými svody, který se rychleji ohřívá a čistí plyny v situacích, kdy není hlavní katalyzátor dostatečně ohřátý.
V katalyzátoru jsou keramické plástve potažené vzácnými kovy, které reagují s výfukovými plyny a chemickými procesy je rozkládají na méně škodlivé látky.
Těsně za katalyzátorem se nachází lambda sonda. Toto elektronické čidlo odesílá informace o složení spalin řídící jednotce, která podle nich upravuje směs paliva a vzduchu. Tím jednotka zvyšuje efektivitu spalování a předchází poškození motoru i katalyzátoru.
Živnotnost katalyzátoru
Životnost katalyzátoru u nového vozidla se odhaduje minimálně na 128 000 km. Závisí však také na stylu používání automobilu - časté studené starty a krátké trasy, kdy se katalyzátor dostatečně neohřívá, mohou jeho životnost snížit.
Cena katalyzátorů se odvíjí od velikosti a výkonu motoru. U malých benzínových motorů stojí zhruba od 2 000 do 10 000 Kč, u velkých motorů pak mohou stát několik desítek tisíc korun.
Jak poznat vadný katalyzátor
Mezi příznaky špatného katalyzátoru patří:
- Zápach výfukových plynů připomínající zkažená vejce
- Potíže při startování vozidla
- Snížený výkon vozidla
Snížený výkon může mít na svědomí i vadná lambda sonda, v tu chvíli totiž řídící jednotka nemá informace o spalinách a může motor přepnout do tzv. nouzového režimu.
Auto neroztlačujte!
Startování při roztlačování je užitečná dovednost, kterou lze vyřešit mnoho problémů. U aut s katalyzátorem na to však musíte zapomenout - mohli byste jej nenávratně poškodit. Při roztlačování se do katalyzátoru může dostat nespálené palivo, které v něm po nastartování začne hořet a tím jej zničí.
Stejný efekt může mít i dlouhé startování, kdy motor nechce naskočit.
Pozor na ojetiny se stočeným tachometrem
Stav katalyzátoru se stejně jako u většiny dalších dílů odvíjí od stáří a najetých kilometrů vozidla. Proto je při nákupu ojetiny důležité vždy prověřit, že s tachometrem nikdo nemanipuloval. Podle stavu sedaček či volantu lze stočení odhalit jen steží, jistotou však je kontrola historie auta.
Tu lze jednoduše zkontrolovat on-line na webu Cebia.com, kde kromě historických záznamů tachometru můžete zkontrolovat předchozí poškození auta, servisní historii a mnoho dalšího.
Prověřit historii vozidla
Slovenská verze článku: Katalyzátor - Ako funguje a kedy ho meniť?
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.