Moderní spalovací motory jsou konstruovány s co největším důrazem na efektivitu spalování a to jak z důvodu emisních norem, tak i spotřeby paliva. Právě lambda sonda v tomto snažení hraje důležitou roli nejen u zážehových, ale také vznětových motorů.

K čemu slouží lambda sonda? 

Data o množství kyslíku ve spalinách, která lambda sonda sbírá, slouží řídící jednotce motoru k dosažení co nejlepšího poměru vzduchu a paliva (bohatost směsi). Díky lambda sondě tak může motor ve všech podmínkách pracovat co možná nejefektivněji. 

Lambda (λ) je veličina odpovídající směšovacímu poměru. V obvyklých podmínkách je λ = 1. V takovém případě je na spálení 1 kg paliva je zapotřebí 14,8 kg vzduchu. V různých jízdních fázích vozidla jsou však vhodnější jiné poměry směsi:

  • Bohatá směs (λ < 1): Menší poměr vzduchu ve směsi. Je spalována v případě, že motor není zahřátý na provozní teplotu.
  • Chudá směs (λ > 1): Větší poměr vzduchu ve směsi. Je spalována v případě, že je motor zahřátý a řidič nepožaduje plný výkon. 

Kde se nachází lambda sonda? 

Většina moderních automobilů má lambda sondy hned dvě. První (regulační) se nachází na výfuku před katalyzátorem a slouží pro okamžitou regulaci palivové směsi. Druhá (diagnostická) se pak nachází za katalyzátorem a slouží ke kontrole množství škodlivin ve spalinách. 

800px-E30_Megasquirt_OxySensor

Druhy lambda sond 

Lambda sondy se dělí na tři základní druhy:

  1. Jednoduchá lambda sonda - starý typ, který musí být pro správné snímání dat zahřán na provozní teplotu výfukovými splodinami. To může trvat i několik minut.
  2. Vyhřívaná lambda sonda - typ vybavený elektrickým výhřevem. Provozní teplota je dosažena do 30 vteřin po nastartování. 
  3. Planární lambda sonda - nejmodernější typ schopný dosáhnout provozní teploty do 10 vteřin.

Z hlediska fungování pak lze lambda sondy rozdělit ještě na:

  1. Odporová lambda sonda  - v praxi se téměř nepoužívá.
  2. Skoková (dvoubodová) lambda sonda - základem sondy je keramická destička z obou stran opatřená platinovými elektrodami. Na první elektrodu působí výfukové plyny, zatímco na druhou působí atmosferický vzduch. Rozdílnou koncetrací vzniká napětí, které je vyhodnocováno řídící jednotkou motoru. 
  3. Širokopásmová lambda sonda - pracuje na podobném principu jako skoková, ale její konstrukce je složitější pro co nejpřesnější měření před katalyzátorem.

Příznaky vadné lambda sondy 

Lambda sondy jsou vystavovány extrémním teplotám, agresivním látkám či vibracím. Přestože je jejich konstrukce velmi odolná, čas od času se porouchají. Špatný chod lambda sondy se může projevovat:

  • Snížením výkonu motoru 
  • Zvýšením spotřeby paliva 
  • Rozsvícením příslušné kontrolky (tzv. grilované kuře) na palubní desce

Někdy však vadnou lambda sondu odhalí třeba až zvýšená hladina emisí na STK.

Životnost lambda sondy

Životnost lambda sond je velmi proměnlivá a odvíjí se od mnoha faktorů - jízdním stylu, kvalitě paliva, klimatickým podmínkám apod. Jednoduché lambda sondy bez výhřevu je doporučeno měnit po nájezdu zhruba 80 000 km. Vyhřívané lambda sondy pak běžně snesou nájezd dvojnásobný (160 000 km). 

Vadná lambda sonda může velmi potrápit majitele vozidel se stočeným tachometrem, kdy je často výrazně překračována její životnost. Proto je velmi důležité před koupí ojetého vozidlo prověřit jeho historii - třeba v největší databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě na webu Cebia.com

Výměna lambda sondy svépomocí

Lambda sonda je poměrně snadno vyměnitelná i v domácích podmínkách. Senzor je jednoduše zašroubovaný do výfukového potrubí a zapojený do elektronického konektoru. Pokud ale nevíte, jaký typ lambda sondy vaše auto používá a nebo vám lambda sonda nejde povolit, je vždy lepší navštívit autoservis. 

Cena lambda sondy

Ceny lambda sond se u běžných vozidel pohybují od 1 000 Kč do 10 000 Kč. Jako u všech autodílů můžete i v případě lambda sondy narazit na vícero výrobců. Originální lambda sonda bývá nejdražší, měla by však i nejdéle vydržet. 

Slovenská verze článku: Lambda sonda - Na čo slúži a prečo odchádza?