Vznětový motor je s námi už 125 let. Víte, jak funguje?
Vznětový motor, běžněji nazývaný dieselový či naftový motor vynalezl Rudolf Diesel již v roce 1897.
Ačkoliv byl vynález přelomový, k dnešním motorům měl hodně daleko - mimo jiné vážil zhruba 4,5 tuny a byl 3 metry vysoký. Princip spalování, který tehdy německý konstruktér vynalezl, však zůstává dodnes stejný.
Vůbec první sériově vyráběné osobní vozidlo poháněné naftovým motorem byl Mercedes-Benz 260 D představený v roce 1936.
Vznětové motory v současnosti pohání nejen osobní a nákladní vozidla, ale také těžkou techniku, lodě a mnohé další. Jako palivo pro vznětový motor se nejčastěji používá motorová nafta, v menší míře pak stlačený zemní plyn.
Pro vznětové motory se používají různé obchodní názvy jako "TDI", "CDTi","BlueHDI", "Bluetec","MultiJet" nebo "Blue dCi".
Princip vznětového motoru
Vznětový motor je druh pístového spalovacího motoru s vnitřním spalováním. V osobních vozech se nejčastěji využívají čtyř nebo šestiválcové jednotky. Motor má celkem čtyři pracovní fáze:
1. Sání
Do spalovacího prostoru (válce) je skrze sací ventil nasán vzduch. Píst se pohybuje směrem dolů a tím vytváří podtlak a dochází s nasávání vzduchu. Poté, co píst dosáhne dolní úvrati, se sací ventil uzavře.
2. Komprese (stlačení)
Pohybem pístu směrem vzhůru ke své horní úvrati dochází ke stlačení nasátého vzduchu (téměr na jednu pětadvacetinu původního objemu). Stlačením prudce vzroste i teplota vzduchu a to až na 800 °C.
3. Expanze (spalování)
Těsně před horní úvratí pístu je do válce vstříknuta čerpadlem přesně odměřená dávka paliva. Jemně rozprášené palivo začne rychle hořet samovznícením v ohřátém vzduchu. Hořením vzniklé plyny se rozpínají, zvyšují tlak ve válci a tlačí píst směrem dolů.
4. Výfuk
Poté, co je píst dotlačen do své dolní úvrati, se otevírá výfukový ventil a píst svým pohybem směrem vzhůru vytlačí vzniklé spaliny. Po dosažení horní úvrati pístu se výfukový ventil uzavírá a následuje opět sání.
Vznětový vs. zážehový motor
Vznětový a zážehový motor se liší nejen používaným palivem - motorová nafta v případě vznětového a benzín v případě zážehového, ale také principem fungování.
V zážehovém motoru je v první fázi (sání) přiváděn vzduch již smíchaný s palivem a tato směs je následně stlačována (komprese). Směs je pak zapálena zážehem eletrické svíčky.
Zážehové motory jsou většinou oproti dieselům lehčí a levnější na výrobu. Vznětové mají na druhou stranu nižší spotřebu paliva a vyšší točivý moment v nízkých otáčkách.
Pro koho je vznětový motor vhodný?
U většiny modelů nových i ojetých automobilů je možné vybírat mezi naftovým (vznětovým) a benzínovým (zážehovým) motorem. V jakém případě je dobré sáhnout právě po dieselu?
- Jezdíte dlouhé trasy - naftové motory se déle zahřívají na svou provozní teplotu než benzínové, ježdění "kolem komína" jim tak vyloženě nedělá dobře. Naopak při dlouhých jízdách po dálnici nejvíce oceníte jejich vlastnosti - nízká spotřebu a sílu v nízkých otáčkách.
- Chcete jezdit levně - přestože i moderní benzínové motory dokáží být velmi hospodárné, naftové motory jsou z principu jejich fungování efektivnější a úspornější.
- Vozíte často náklad - vznětový motor poskytuje výkon a točivý moment především v nízkých otáčkách, což je pro časté vození těžkého nákladu nebo tahání přívěsu ideální.
Kdo by se měl naftě naopak vyhnout?
- Jezdíte krátké trasy - i pro benzínové motory nejsou krátké trasy ideální, trpí ale méně než naftové. I s benzínem byste ale měli čas od času absolvovat delší vyjížďku, aby motor nestrádal.
- Očekáváte levný servis - naftové motory jsou sice hospodárné, bývají ale často složitější než benzínové jednotky. Údržba a servis je tak většinou levnější u benzínového motoru. Nemusí to ale platit vždy a záleží na konkrétním typu motoru.
- Máte rádi emoce - pokud se chcete za volantem bavit, tak raději sáhněte po benzínu. Dieselové motory mají hrubší projev a nižší rozsah využitelných otáček.
Pokud vybíráte ojetý vůz se vznětovým motorem, určitě mrkněte i na článek Jak správně vybrat ojeté auto.
Servisní náklady vznětového motoru
Vznětový motor je dobrý sluha, ale může být i zlý pán v případě, že se rozbije. Nejčastěji nafťáky trpí na úcpání EGR ventilu, zanesení DPF filtru pevných částic, nefunkční vstřikovače nafty a nebo poruchy turbodmychadla. Obvzláště výměna střikovačů či filtru pevných částic bývá bolestivá drahá kvůli drahým náhradním dílům.
Čím více kilometrů má vůz najeto, tím je samozřejmě větší šance, že vás tyto opravy potkají. I proto je při koupi ojetého vozu s naftovým motorem velmi důležité ověřit, že nemá stočený tachometr. Naštěstí to lze dnes zkontrolovat snadno on-line pomocí aplikace Cebia Autotracer.
Autotracer mimo to umí odhalit předchozí poškození (včetně fotek), servisní historii, historii inzerce a mnoho dalších důležitých informací. Vůz prověříte pomocí jeho VIN kódu na webu Cebia.com.
Slovenská verze článku: Vznetový motor - Princíp fungovania, história
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.