EGR ventil - K čemu slouží a proč často zlobí?
EGR ventil si u českých řidičů vybudoval pověst "kurvítka" motorů. Je tedy k něčemu dobrý?
K čemu EGR ventil slouží
Zkratka EGR znamená exhaust gas recirculation - tedy recirkulace výfukových plynů. Prvně se EGR ventil objevil v naftových motorech, v posledních letech se však hojně využívá i v benzínových agregátech. Cíl této součástky je jediný - snížení emisí.
Konkrétně EGR ventil snižuje emise toxických oxidů dusíku, které vznikají při spalování tzv. chudé směsi, kdy je palivo míseno s přebytkem vzduchu. To je typické pro diesely, ale i pro některé benzínové motory při jízdě ustálenou rychlostí s nízkou zátěží motoru.
Jak ventil funguje
EGR ventil je součástka propojující výfukové potrubí a sání motoru. Jednoduše řečeno vrací část výfukových splodin do sání, kde se mísí se směsí paliva a vzduchu. Přítomnost spalin ve válci má za následek snížení maximální teploty při spalování, čímž snižuje množství oxidu dusíku.
Celý proces je však velmi náchylný na přesném dávkování spalin - v případě nadměrného podílu spalin dochází k nedokonalému spalování, zvýšené emisi uhlovodíků, spotřeby paliva a hrubému chodu motoru. Proto je EGR ventil ovládán elektronikou motoru, která reguluje otevření ventilu a tím i množství spalin.
EGR ventil se otevírá pouze po zahřátí motoru a při jeho nízkém a středním zatížení. Při plném zatížení motoru zůstává ventil zavřený.
Proč dělá EGR ventil potíže
Spíše než ventil samotný dělají problém ony výfukové splodiny obsahující tzv. karbon - saze vznikající při spalování. Ty se provozem pomalu ale jistě usazují jak v samotném EGR ventilu, tak i v sání a na sacích ventilech.
Po určité době karbonové úsady EGR ventil zcela znehybní. Pokud se tak stane v jeho zavřené poloze, motor lze obvykle nastartovat a jako řidič si ničeho nevšimnete. Motor má pouze vyšší emise. Řada motoristů si EGR ventil zaslepuje schválně - předchází tím drahým opravám, mohou mít ale problémy na STK, protože v takovém případě vypouští auto nadměrné množství emisí.
Větší problém nástává, když se ventil zasekne v otevřené poloze. To motor nejspíš ani nenastartujete, a pokud ano, bude se z výfuku linout bílý kouř a motor po chvíli zhasne.
Řešením je jedině návštěva servisu, kde EGR ventil buď vyčistí (pokud to ještě lze) a nebo jej celý vymění za nový. Při té příležitosti je dobré zkontrolovat a vyčistit i sání a sací ventily, kde se karbon také rád usazuje.
Příznaky vadného EGR ventilu
Porucha EGR ventilu se může projevit několika způsoby:
- Rozsvícením kontrolky motoru
- Přepnutí motoru do nouzového režimu
- Obtížné nebo zcela nemožné startování za studena
- Ztráta výkonu při zrychlování
- Nerovnoměrný chod motoru
Vnitřní EGR
V některých motorech probíhá recirkulace spalin i přímo uvnitř motoru (tedy bez přítomnosti EGR ventilu). Pomocí proměnného časování ventilů lze prodloužit otevření výfukových ventilů a nebo naopak urychlit otevírání sacích ventilů, a tím nasát část spalin zpět do válce bez nutnosti použití přímého propojení výfuku a sání pomocí EGR ventilu.
Toto elegantní řešení ale není dostatečně účinné, a tak většina moderních motorů spoléhá na EGR ventil.
Moderní auta jsou na tom lépe
Automobilky se životnost EGR ventilu snaží stále zlepšovat. Například tím, že spaliny jsou z výfuku odebírány až za filtrem pevných částic (DPF), který z nich odstraní významné procento částic tvořící karbon. U motorů s technologií AdBlue je navíc EGR ventil mnohem méně vytěžován, neboť škodliviny jsou ničeny v katalyzátoru vstřikováním technické močoviny.
Ucpaný EGR ventil tak zůstává palčivý problém především starých naftových vozidel, kde se také nejčastěji setkáte s jeho zaslepením.
Životnost EGR ventilu
Živnotnost EGR ventilu se odvíjí od typu motoru i stylu jeho používání a nelze jednoduše určit. Obecně však platí, že čím více kilometrů vůz ujede, tím je pravděpodobnost zanesení ventilu vyšší.
Proto je například při výběru ojetého auta důležité včas a důkladně zkontrolovat, že s tachometrem nikdo nemanipuloval a udávaný nájezd odpovídá realitě. Nejspolehlivěji to provedete kontrolou historie vozidla - tu lze prověřit online na Cebia.com.
Kromě historie najetých kilometrů lze zjistit i předchozí poškození, servisní historii, fotografie a mnoho dalšího.
Slovenská verze článku: EGR ventil - Na čo slúži a prečo často zlyháva?
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.