Konec velkých techničáků v Čechách
Od 1. 1. 2024 vstoupila v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která mimo jiné zahájila postupné stahování tzv. velkých technických průkazů z trhu.
Nově budou pouze malé technické průkazy (ORV - osvědčení o registraci vozidla), zbytek technických informací o vozidle bude dostupný online na Portálu občana. O tom, které informace budou kde dostupné, jsme již psali ve článku Změny technických průkazů pro rok 2024.
Kdy o VTP přijdete?
Co to však znamená v praxi pro běžného motoristu - majitele vozidla? Kdy a kde přijde o svůj papírový velký techničák? Většině motoristů vydrží po celou dobu až do okamžiku, kdy auto prodá. Při prodeji auta původní majitel při odhlášení velký techničák odevzdá a nový majitel již dostane pouze nový malý. Jinak o velký techničák přijdete jen při povinné návštěvě úřadu, když si např. necháte zapsat nové tažné zařízení. To vám zapíší do registru už jen digitálně, papírový velký techničák vám vezmou a dostanete nový malý.
Naopak velký techničák vám neseberou na STK, kde vám ovšem již nezapíší záznam o provedené technické kontrole a termín další - tato povinnost je od 1. 1. 2024 zrušena a STK do technického průkazu již nic nezapisuje. Technický průkaz je ovšem nutné mít sebou, protože pracovníci STK takto mohou zjistit rozpor mezi zápisem v technickém průkazu a databází MDČR a v tom případě mají povinnost technický průkaz naskenovat do systému. Rozpor může být např. v zápisu povolených rozměrů kol nebo zápisu tažného zařízení. Nová vozidla budou pochopitelně po přihlášení už vybavena jen malým technickým průkazem.
Počet předchozích majitelů zmizí
S odevzdání velkého technického průkazu se také úplně ztrácí možnost zjistit nejen předchozí majitele vozidla, ale i jejich počet. Přitom počet předchozích vlastníků vozidla má pochopitelně vliv i na cenu auta. Nikdo nechce koupit auto, které prošlo rukama mnoha majitelů, proto se často uvádí v inzerci: “po prvním majiteli”, často i neprávem. Dosud bylo obtížné, resp. prakticky nemožné zjistit předchozí majitele u dovážených aut, protože zahraniční technický průkaz při registraci v ČR zmizel a byl vydán nový český TP. Nyní to bude nemožné i u aut s českým původem. Informace o předchozích majitelích nebude dostupná ani online na Portálu občana, přestože úřad předchozí majitele má v evidenci.
Kde zjistím, že auto není “po prvním majiteli”?
Jedinou možností, jak si počet předchozích majitelů zjistit, je počet a frekvence evidenčních kontrol. Při každém prodeji, tedy změně majitele, se totiž “evidenčka” provádí. Ty si zjistíte, pokud si prověříte historii vozidla na Cebia.com, kde jsou uvedeny i evidenční kontroly. Je však třeba si uvědomit, že evidenční kontrolu může prodávající s vozidlem absolvovat a pak třeba z prodeje sejde. Nebo naopak pokud má vozidlo platnou STK, tak pokud prodá auto do 1 roku od data STK, evidenčku dělat nemusí. Takže s určitou možností chyby takto zjistíte počet předchozích majitelů v průběhu historie daného auta. Pokud jsou u vozidla např. záznamy o 5 evidenčkách, asi nebude po prvním majiteli, jak tvrdí prodejce.
Budou nám velké technické průkazy chybět?
Žijeme v éře digitalizace a zbavit se dalšího papíru je určitě užitečné. Za nás, jako firmu, která řeší oblast prověřování ojetých vozidel, je každopádně škoda, že zmizí informace o předchozích majitelích. To umožní některým podvodníkům s ojetými vozidly zakrýt další informace z historie vozidla. Ostatní informace získá každý online.
Máte dotaz k tomuto článku? Napište nám na clanky@cebia.cz a rádi vám poradíme.
Telefonní spojení prosím využijte pouze v případě, že se dotaz přímo týká některé ze služeb Cebia.