Podcast Cebia: Co obnáší prověření auta před koupí
Prověření historie ojetých vozidel se již stalo standardem. Na trhu s ojetinami však číhají i jiné hrozby. O tom všem se dozvíte v dalším díle našeho podcastu.
Poslouchejte také ve Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasty a Youradio Talk.
Hosté podcastu
Vyplatí se pořízení ojetého auta, když jeho koupě přináší tolik rizik?
Ne každý má dostatek peněz na nového auta, jehož koupě je bezpečná, krytá zárukou výrobce. Na druhou stranu, cena nového auta rychle klesá a za dobu jeho vlastnictví ztratíte nemálo peněz. Pro drtivou část české motoristické veřejnosti je tak koupě ojetiny nejčastější volbou. Je však na místě obezřetnost a důkladné prověření vozidla před jeho koupí. Na trhu s ojetými auty jsou rozšířené podvody a nejen v ČR. Je proto třeba zvážit odkud auto kupuji, kde si ho vybírám, co má auto za sebou, kdo s ním kde a jak jezdil, jak auto servisoval, případně havaroval a opravoval. V současné digitální době je situace zákazníka jednodušší, protože spousta informací o autě si můžete zjistit předem na internetu, než se vůbec vydá auto osobně prohlížet. Auto po sobě zanechává tzv. digitální stopu. Již při prohlížení inzerátů z domova je u řady inzerátů možnost si jedním kliknutím zjistit jeho historii. Pozor - někteří nepoctiví prodejci záměrně mění VIN kódy auta tak, aby auto nešlo online prověřit. Následně je během života auta zaznamenávána jeho digitální stopa v mnoha systémech servisů, registrů, pojišťoven, leasingových společností, inzertních portálů apod.
Auto z dovozu nebo českého původu?
Dovážené auto nemusí být horší než to domácího původu, často naopak, ale jeho rizikovost je v principu vyšší. Je k němu totiž méně dostupných informací. Při převozu z jednoho státu do druhého mají podvodníci vždy větší možnosti, jak něco negativního z historie auta zamlčet a zakrýt. Nemáte tak jistotu, pro kterou zemí bylo vozidlo vyrobeno, kde jezdilo, zda bylo havarované, jak bylo servisované, zda na něm neváznou dluhy nebo nepatří půjčovně či leasingové společnosti. I z těchto důvodů v poslední době v ČR roste poptávka po vozech českého původu.
Prodejce chce na prodeji auta vydělat, nenechte ho ale vydělat na váš úkor
Když nepoctivý prodejce auto stočí, omladí - tedy zfalšuje jeho skutečný rok výroby, zakryje a zatají opravu po havárii, uvede jinou zemi původu, uměle a nepoctivě tím zvyšuje jeho cenu, tedy i svůj zisk. Je na vás, abyste tyto problémy na vybraném vozu odhalili. Takové odhalení pak často nevede ke zrušení koupě, ale třeba ke snížení jeho kupní ceny. Nepodléhejte tlaku prodejce a pokud se vám na autě něco nezdá, raději jděte jinam.
Pokud nejste odborníkem na auta, který se koupí nebo prodejem aut profesionálně zabývá, nechte si poradit
Koupě auta, byť se jedná o racionální a nemalou investici, je velmi často pro motoristu emotivní záležitostí. Člověk se již těší, že auto bude mít, bude si ho užívat a trochu se i pochlubí. Proto je dobré ke koupi přizvat odborníka, který nejen odhalí problémy, které vy nevidíte, ale i tlumí vaše emoce a nadšení. Proces výběru a koupě auta není jednoduchý ani rychlý a obnáší spoustu aktivit počínaje výběrem na inzertním portálu a konče jeho pojištěním, ale vyplatí se mu věnovat čas a peníze.
V Cebii se setkáváme s řadou smutných příběhů
Kontaktujte nás řada lidí v situaci, kdy už je pozdě, auto si neprověřili, koupili a teď řeší problémy. Např. paní si koupila auto, konkrétně Fabii, od jiné paní a výborně si porozuměly. Paní prodávající byla těhotná a vypadala velmi seriózně, paní kupující byla samoživitelka, tak si padly do noty. Prodej byl však samý podvod: falešná servisní knížka, kde byla razítka ze servisu, který neexistoval a “sídlil” 300 km od místa bydliště prodávající. Zápisy v servisní knize byly evidentně provedeny najednou a stejnou propiskou. Navíc bylo auto stočené o 120.000 km a ve špatném technickém stavu. Teď paní kupující - samoživitelku s dětmi čekají nemalé investice do opravy auta tak, aby s ním mohla vůbec jezdit. Co z toho vyplývá? Tomuto případu šlo snadno zabránit. Nepodléhejte emocím, nedejte na osobní sympatie a historky prodávajícího a s chladnou hlavou si prověřte historii auta a k prohlídce si přizvěte odborníka.
Pozor na vozy dovážené z Německa, které však nemají německý původ
Pro českého zákazníka je německý původ vozidla ideální. Je to země motoristicky vyspělá, s kvalitními silnicemi a servisy, navíc pro dovoz do ČR velmi blízko. Této poptávky však využívají mnozí podvodníci, kteří německý původ vozidla “vyrobí”. Pokud totiž vozidlo jezdilo např. v Polsku nebo v Chorvatsku, pro českého zákazníka není tak atraktivní, ale lze takové auto krátce zaregistrovat v Německu, tím získá německý technický průkaz a německý původ je vyroben. Často se také stává, že auto někdo koupí v Německu po totální havárii jako vrak, např. v Polsku ho nechá levně a často nekvalitně opravit a s německými doklady ho prodává v ČR.
Nejrozšířenější podvody s ojetými vozy
Stáčení počítadla kilometrů je tradičně velmi rozšířeným podvodem, protože je jednoduché, rychlé a má velký vliv na cenu auta. Podle různých průzkumů je stočena zhruba ⅓ aut. Dopadem na zákazníka pak není jen předražení auta, ale i následné opravy, které jsou způsobené vyšším kilometrovým nájezdem. Podle průzkumu je tato škoda zhruba stejně vysoká, jako škoda způsobená nepoctivým zdražením auta.
Možná ještě rozšířenějším podvodem je však zatajování havárií. Většina aut během svého života prodělá nějakou havárii a u kolika z nich to prodejce při prodeji přizná? Menší havárie jsou většinou vyřešeny opravou nebo výměnou karosářských dílů a přelakováním, což na auto nemá žádný další dopad. Velké havárie, které jsou pojišťovnou definovány jako totální škody mnohdy mají na auto fatální dopad. Některé lze bez následků opravit, jiné ne, ale každopádně by o nich měl budoucí majitel auta vědět. A měla by tomu odpovídat i cena.
Zhruba pětina aut má uvedený chybný, tedy mladší rok výroby. Často se velmi liší datum výroby od data uvedení do provozu, tedy data 1. registrace a auto mezitím stárne někdy i několik let.
Exekuce původního majitele vás může o auto připravit
V současné době eviduje Exekutorská komora ČR více než 4 miliony exekucí. Pokud kupujete auto od soukromé osoby, prověřte si, zda na prodávajícího není vedena exekuce. Osoba v exekuci nesmí se svým majetkem nakládat, ale právě člověk v takové finanční krizi může situaci řešit prodejem vozidla. Pokud koupíte auto od osoby v exekuci, pak o něj můžete velmi rychle přijít – a obvykle zcela bez náhrady. Nezapomeňte si proto prodávajícího předem prověřit na kontrole exekucí. Prodávajícího tu snadno vyhledáte podle jména, rodného čísla nebo IČO.
Prověření dováženého vozidla v zemi původu
Riziko exekuce vám hrozí i u dováženého vozu. V zemi původu může na autě váznout např. zástava nebo stačí když v Itálii původní majitel nezaplatil silniční daň, na autě je státní exekuce a při vaší cestě na dovolenou vám může policie auto zabavit. Proto je dobré u auta z dovozu prověřit nejen jeho historii, ale i původ v zahraničí. Když si dovezete auto ze zahraničí a přihlásíte ho v ČR, neznamená to, že auto musí být řádně odhlášeno v zemi původu. Neexistuje žádná centrální instituce, která by toto hlídala. Může se tedy stát, že vaše auto bude přihlášené současně v ČR a třeba ve Francii.
Auto může mít i dvojče
Pro podvodníky jsou cenné i samotné doklady k vozidlu. Často koupí vrak po totální škodě jen proto, aby získali “papíry”, pak odcizí auto, které odpovídá specifikaci vozidla v dokladech a u odcizeného auta falšují VIN. Pokud opraví a prodají i původní vrak auta, jsou najednou na silnici “dvojčata” se stejným VIN. Většinou pak dvojčata jezdí v různých zemích, aby nebyl podvod snadno odhalen při kontrole policií.
Jak probíhá výkup auta v autobazaru?
Pro pracovníka autobazaru je proces výkupu trochu detektivní práce. Nejdříve si vyslechne zákazníka, prohlédne fyzicky auto a pak teprve si datově online prověřuje jeho historii. Pokud tedy jedete se svým autem do autobazaru, nesnažte se nic zakrývat. Zkušený pracovník autobazaru defekty na autě stejně zjistí a pojme k vám a vašemu autu nedůvěru. Je rozumné si předem zjistit historii svého auta, než ho začnete nabízet ke koupi. Nebudete pak zaskočení tím, co si o vašem autě zjistí kupující, ať je to autobazar nebo koncový kupující spotřebitel.
Trh s ojetými vozy se mění
Mění se a to k lepšímu. Podle naší zkušenosti se velká část prodejců ojetin chová stále více transparentně. Obstarávají si data o vozidlech při výkupu, prověřují auta a velkou část z nich odmítají. Zákazníkům pak při prodeji jsou schopni tyto informace poskytnout. Jak jsme v Cebii postupně během let rozšiřovali množství dat, druhů prověření a dat ze zahraničí, vždy část prodejců reagovala negativně. Např. po zavedení kontroly, zda vozidlo nebylo havarované řada z nich protestovala, ale postupně se adaptovali a začali informace využívat. Vozidla nabízená v autobazarech si může mnohdy zákazník přímo “na place” online prověřit, třeba pomocí QR kódu nebo stačí zadat VIN, které vám prodejce sdělí nebo bývá za čelním sklem. Hodně prodejců na svých webových stránkách umožňuje prověření auta jedním kliknutím přímo z inzerátu. Toto nabízejí i největší inzertní portály, které u většiny inzerátu zobrazují i celé VIN.
Během let rostla i ochota různých institucí poskytovat nám data. Např. leasingové společnosti chrání prostřednictvím našeho prověřování sami sebe, protože bráníme možnosti prodat nelegálně auto, které oni financují.
Slovenská verze článku: Podcast Cebia: Čo obnáša preverenie auta pred kúpou