Zimní údržba auta
Zima je pro všechna auta náročné období, proto byste měli věnovat pozornost pravidelné údržbě.
Auta jsou velmi složité stroje, které jsou naštěstí mimořádně spolehlivé, nicméně při špatné údržbě vás může nechat ve štychu kterékoliv z nich. Na co si dávejte v zimě pozor?
1. Kapalina do ostřikovačů
Ač se to může zdát na první pohled jako maličkost, kapalina do ostřikovačů potrápí každý rok mnoho řidičů. Proč? Protože si včas nedoplní zimní směs a ta letní jim v autě zmrzne. To může způsobit popraskání hadiček v lepším případě, nebo zničení čerpadla v případě horším.
Pokud se blíží mrazy, včas doplňte zimní směs do ostřikovačů a párkrát skla ostříkněte, ať se kapalina stačí natáhnout z nádrže do hadiček.
2. Stěrače
V létě používáme stěrače pouze, když prší. Kdežto v zimě jsou potřeba daleko častěji. Silnice jsou plné osolené vody z tajícího sněhu, kterou auta svými koly stříkají za sebe. Zvláště na dálnici je tak potřeba stírat velmi často.
Pravidelně proto kontrolujte, zda je funkčnost stěračů dostatečná. Obzvláště, pokud stěrače používáte i pro odstranění sněhu a námrazy z oken, v takovém případě totiž velmi rychle degradují.
3. Zimní výbava
Rukavice, smetáček na sníh a škrabka na okna. To je základní výbava, kterou byste v zimě v autě měli vozit. Pokud nemáte zámek na dálkové ovládání, noste u sebe také rozmrazovač zámků. Na horách se pak může hodit lopata na sníh, sněhové řetězy a tažné lano.
4. Nabití baterie
Bez nabité autobaterie auto nenastartujete. V zimě, kdy hned po startu zapínáme vyhřívání sedaček, topení a další spotřebiče, je autobaterie více namáhána než v létě. Proto je dobré stav baterie nechat zkontrolovat (ideálně v autoservisu).
Pokud jezdíte hlavně krátké trasy, je dobré auto jednou a čas vzít i na delší vyjížďku (ideálně po dálnici), aby se baterie mohla dobít. Případně můžete baterii dobít i doma.
5. Chladící kapalina
Chladící kapalina je často opomíjená náplň, nicméně pro správný chod motoru je hned vedle motorového oleje úplně nejdůležitější. Při návštěvě autoservisu si proto nechte zkontrolovat i ji. Technik zkontrolujte nejen její množství, ale i chemické vlastnosti (bod varu a bod tuhnutí).
V našich klimatických podmínkách by měla chladící kapalina zůstat v kapalném stavu alespoň do -30 °C.