Pojďme se podívat aspoň na pár nejdůležitějších úkonů, které byste na svém autě měli pravidelně provádět.

Kontrola oleje

Kontrolu motorového oleje v motoru není radno podceňovat. Olej totiž plní v motoru hned několik funkcí, jako mazání, chlazení, těsnění a čištění motoru. Pokud nebude ve vašem autě dostatek oleje, může to mít pro motor fatální důsledky a následná oprava bude finančně velmi náročná.

Většina lidí zastává názor, že na nízkou hladinu oleje je upozorní auto včas rozsvícením kontrolky oleje nebo hlášením palubního počítače. Ne všechny palubní počítače vás však upozorní včas. Může se tak stát, že ve chvíli, kdy vás na nedostatek olej upozorní auto, může už se tento nedostatek na autu negativně projevit.

Nejjistější tak stále zůstává prevence – tj. ruční kontrola hladiny oleje pomocí měrky v motoru. Zvlášť důležitá je u starších vozidel nebo motorů s velkým objemem, kde bývá spotřeba motorového oleje vyšší, někdy i 1 litr oleje na pár tisíc najetých km.

Krátký návod na kontrolu motorového oleje:

  • Postavte vůz na rovnou plochu a vypněte motor – hladinu oleje je nejlepší kontrolovat u teplého motoru.
  • Po vypnutí motoru je potřeba počkat alespoň 10 minut – olej je nutné nechat stéct z vnitřních stěn motorového prostoru.
  • Manuál k automobilu vám napoví, kde najdete měrku oleje, ale u většiny vozidel se najde snadno podle barevné rukojeti (většinou žluté).
  • Připravte si hadřík nebo papírový ubrousek.
  • Měrku celou vytáhněte a otřete ji dosucha a potom ji zasuňte zpět do motoru.
  • Měrku opět vytáhněte a na konci měrky naleznete rysky Min a Max – pokud uvidíte olej mezi těmito ryskami, je všechno v pořádku.
  • Pokud je olej pod ryskou Min nebo olej na měrce vůbec není vidět, pak je nezbytné doplnění oleje.
  • Sejměte víčko plnícího otvoru oleje a doplňte správný motorový olej (návod pro doplnění a správný druh oleje naleznete v manuálu vašeho vozidla).
  • Po doplnění zkontrolujte hladinu oleje ještě jednou a v případě potřeby postup zopakujte.
  • Po dolití oleje nezapomeňte uzavřít nalévací otvor.
  • Pokud si nevíte s doplněním oleje rady, obraťte se na váš servis.

Výměna oleje

Pravidelná a správně provedená výměna oleje je velmi důležitá pro zajištění dlouhé životnosti motoru. Interval výměny oleje je individuální podle motorizace a stáří auta a můžou je také ovlivňovat další faktory – způsob provozu, kvalita používaného paliva, atd.

Obecně se doporučuje měnit olej v intervalech 15 000 až 20 000 km, ovšem u některých motorů může být vhodnější i kratší interval výměny. Pokud za rok najedete méně než je předepsaný kilometrový interval pro výměnu, pak je vhodné měnit olej jednou za rok. Některé servisy doporučují dodržovat dokonce kratší interval, než je předepsán výrobcem. Pokud nemáte jistotu ohledně intervalu výměny oleje, poraďte se se svým servisem.

Výměnu oleje doporučujeme provádět v servisu. Můžete olej vyměnit i v domácích podmínkách, ale ne vždy jsou doma ideální podmínky. Pokud se přece jen rozhodnete pro výměnu oleje svépomocí, pak dodržujte tyto pravidla:

  • Používejte vždy oleje doporučené výrobcem vozidla pro daný typ a motor vozidla
  • Olej vypouštějte vždy zahřátý a dejte mu dost času, aby „odkapalo“ co největší množství starého oleje
  • Pro výměnu filtru používejte řetězový klíč, nový filtr dotahujte pouze rukou
  • Pro zazátkování olejové vany po vypuštění použijte ideálně vždy nové těsnění pod zátku
  • Zátku vany utahujte s citem
  • Pozor při nalévání oleje – nalévejte postupně a kontrolujte hladinu pomocí měrky oleje. Vyvarujte se přelití oleje přes horní rysku měrky

Všechny informace o výměně oleje naleznete v samostatném článku.

Výměna rozvodů

Rozvody jsou důležitou součástí každého auta, která podléhá opotřebení a je tedy nutné je v předepsaném intervalu měnit. Nevyměnění rozvodů může způsobit velmi vážné poškození motoru s vysokými náklady na opravu pohybujícími se i ve stovkách tisíc Kč.

Interval výměny rozvodové sady předepisuje výrobce vozidla a pohybuje se v poměrně širokém rozpětí 60 000 až 250 000 km podle značky vozidla, typu motoru a typu rozvodů.

Pokud jste koupili ojeté auto a nemáte jistotu, že stav km na tachometru odpovídá skutečně najetým kilometrům, případně kdy byla provedena poslední výměna rozvodů, pak nechte určitě provést jejich výměnu. Můžete tak ušetřit spoustu starostí a peněz v případě poškození motoru.

Výměnu rozvodů svěřte odbornému servisu. Cena za výměnu sice není malá – pohybuje se od tisíců až po desetitisíce podle značky auta a typu motoru, ale jak je výše zmíněno, včasná výměna rozvodů vám může ušetřit mnohem více peněz, než stojí samotná výměna.

Aditiva do paliva

Pokud tankujete standardní benzin nebo naftu, pak je vhodné doplňovat palivo o přísady, neboli aditiva, které zlepšují vlastnosti motoru a dokáží prodloužit jeho životnost.

Výběrem a použitím správného aditiva do paliva můžete například snížit hluk motoru, minimalizovat jeho klepání, ale to není vše. Aditiva dokáží i pročistit palivový systém, zabránit korozi vnitřku motoru, případně lehce navýšit výkon vašeho vozu.

Aditiva do paliva jsou k dostání téměř na každé čerpací stanici nebo ve specializovaných auto-moto obchodech nebo e-shopech.

Opotřebované brzdy

Opotřebování brzdových destiček se projevuje různými pazvuky od kol při brždění – pískání, drhnutí, či jiné podezřelé zvuky. Některá vozidla upozorní řidiče i oranžovou kontrolkou brzd.

Nerovnost nebo poškození brzdových kotoučů se projevuje vibracemi při brždění ve vyšších rychlostech, případně tzv. kopáním brzdového pedálu – pedál vám „kope“ při brždění do nohy.

Opotřebování destiček nebo kotoučů se dá také poznat pohledem. U brzdových destiček by měla být tloušťka destičky min. 2 mm – pokud je jedna z destiček na kole tenčí, musí se destičky vyměnit.

Brzdové kotouče by neměly mít na svém okraji výraznou hranu a jejich brzdná plocha by měla být relativně hladká, bez výraznějších poškození.

Pokud pozorujete na svém autu některý z výše uvedených jevů, nechte brzdný systém co nejdříve zkontrolovat a případně provést výměnu. Poškozené nebo opotřebované destičky mohou poškodit brzdový kotouč a naopak. Pokud budete projevy vadných brzd ignorovat, pak se následná oprava může prodražit a navíc riskujete výrazné snížení účinku brzd!

Údržba pneumatik

Správný tlak v pneumatikách

Na kontrolu tlaku v pneumatikách řidiči často zapomínají. Přitom nesprávný tlak může výrazně ovlivnit bezpečnost vozidla.

Standardní správný tlak v pneumatikách se pohybuje v rozmezí 2 až 2,5 baru. Záleží vždy na konkrétním vozidle. Hodnoty tlaku pro dané auto lze většinou snadno najít přímo na autě, většinou ve formě nalepovacího štítku – u osobních aut bývá tlak v pneumatikách vyznačen nejčastěji na víčku nádrže, na rámu dveří řidiče nebo na víku pojistkové skříňky.

Tlak v pneumatikách se doporučuje kontrolovat aspoň jednou za 14 dní.

Nesprávný tlak může mít za následek tyto problémy:

  • Nedostatečná přilnavost pneumatik a přímé ohrožení bezpečnosti provozu
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Rychlejší opotřebování pneumatiky a nerovnoměrné sjíždění
  • Vyšší riziko aquaplaningu

Zároveň je důležité dodržovat výrobcem stanovené rozměry pneumatik a ráfků!

Kdy je potřeba měnit pneumatiky

Letní pneumatiky

  • Minimální hloubka dezénu po celém obvodu letní pneumatiky je 1,6 mm (doporučená je však min. 3 mm).
  • Ukazatel opotřebení u letních pneumatik - jedná se o gumovou destičku umístěnou v hloubce 1,6 mm napříč v drážkách pneumatiky.
  • Umístění ukazatele je pro snadnější nalezení označeno na boku pneu - buď logem výrobce nebo malým trojúhelníčkem.

Zimní pneumatiky

  • Minimální hloubka dezénu po celém obvodu zimní pneumatiky je 4 mm.
  • Ukazatele opotřebení u zimních pneumatik naleznete přímo v dezénu - buď sněhová vločka, nebo číselný ukazatel opotřebení - ten se skládá ze stupnice čísel vyražených do běhounu.
  • Jak se pneumatika opotřebovává, tak se ukazatele postupně smazávají. Pokud se vločka ztratí, je potřeba pneumatiky vyměnit, případně pokud vám zmizí číselný ukazatel 4, pak je hloubka dezénu menší než 4 mm a pneumatiku je také nutno vyměnit

Hloubkoměr – nejjednodušší cestou ke zjištění hloubky dezénu je hloubkoměr. Ten lze zakoupit běžně u benzínové pumpy. Prodávají se v různých variantách od jednoduchých posuvných hloubkoměrů až po digitální.

Stáří pneumatik

Stárnutí pneumatik je ovlivněno prostředím a způsobem provozu vozidla a také jejich skladováním. Obecně se dá říci, že pokud vyměníte pneumatiky po 4 až 5 letech provozu, pak neuděláte chybu. Pokud budete provozovat pneumatiky více než 6 sezón, pak již může docházet ke ztrátě vlastností pneumatik, což může negativně ovlivnit bezpečnost provozu auta.

Provoz a údržba klimatizace auta

Optimální teplota (ze zdravotního hlediska) v interiéru klimatizovaného vozidla by měla být max. o 5-6 °C nižší než vnější teplota a neměla by být nižší než 22 °C.

Zapínejte klimatizaci preventivně po celý rok - klimatizaci je nutné preventivně zapínat v každém ročním období jednou za 15 dnů alespoň na několik minut. Díky tomu bude zajištěno správné promazání všech elementů a utěsnění spojů, což prodlužuje dobu spolehlivého fungování klimatizace.

Nezapomínejte na servis klimatizace – čistění systému klimatizace, případně doplnění chladícího média, by mělo být prováděno ideálně 2x ročně, minimálně však 1x za rok. Zabráníte tak množení bakterií a roztočů, pro které je vlhké prostředí klimatizačního systému ideální základnou. Údržbu svěřte odbornému servisu.

Kontrola a údržba baterie

Volba správné baterie – vždy je nutné postupovat podle pokynů výrobce vozidla. V příručce k vozidlu výrobce uvádí, jaké parametry má baterie mít. Minimální kapacitu, startovací proud, rozměry a pólování (pravá nebo levá). Pokud pořídíte baterii s lepšími parametry, než udává výrobce (kapacita, vyšší startovací proud), nemusí to být na závadu – o takovém kroku je však vždy vhodné se poradit v autorizovaném servisu.

Životnost autobaterií se pohybuje nejčastěji v rozmezí 4 – 6 let a závisí na způsobu provozování vozidla – obecně se dá říci, čím častěji jezdíte, tím déle by baterie měla vydržet.

Údržba při standardním provozu vozidla – dnešní vozidla jsou již vybavena bezúdržbovými bateriemi, které při běžném ježdění nepotřebují žádnou speciální údržbu. Baterie se za jízdy nabíjí a systém dobíjení ve vozidle udržuje správné napětí baterie.

Údržba při delším odstavení vozidla – pokud vozidlo delší dobu nepoužíváte (např. v zimním období), pak je nutné baterii pravidelně nabíjet nebo baterii z vozidla vyjmout a napojit ji na inteligentní nabíječku, která dlouhodobě udržuje správnou kapacitu baterie. Baterii tak můžete nechat zapojenou na nabíječce po celou dobu nepoužívání vozidla. Tyto nabíječky jsou dnes běžně k dostání a ceny nejsou nijak vysoké.

Kde koupit nabíječku autobaterie – nabíječky je možné běžně zakoupit v hobbymarketech a také ve specializovaných auto-moto obchodech a eshopech. Dnes se dají pořídit nabíječky s velmi jednoduchým a v podstatě automatickým ovládáním, které při napojení baterie rozeznají typ baterie a zvolí správný způsob nabíjení.